Skip to content

Opschorting Metro 3: PVDA eist volledige transparantie en vraagt dat de Brusselse regering het voorbeeld volgt van Parijs, waar een overheidsbedrijf de metro aanlegt

Opschorting Metro 3: PVDA eist volledige transparantie en vraagt dat de Brusselse regering het voorbeeld volgt van Parijs, waar een overheidsbedrijf de metro aanlegt

Na de aankondiging van Beliris om de bouw van het noordelijke deel van Metro 3 op te schorten, vraagt PVDA aan de Brusselse regering en Beliris om transparantie over de stand van zaken in dit dossier. Françoise De Smedt, PVDA-fractievoorzitter in het Brussels Parlement, vraagt de Brusselse regering om de nota van Beliris die deze beslissing rechtvaardigt, openbaar te maken. Daarnaast vraagt ze dat de Brusselse regering het voorbeeld volgt van Parijs, waar een overheidsbedrijf verantwoordelijk is voor de aanleg van nieuwe metrolijnen.

Beliris heeft onlangs aangekondigd het project metro 3 te willen opschorten, omdat de offertes van de bedrijven voor de bouw van de tunnel en de stations tussen het Noordstation en Bordet aanzienlijk hoger liggen dan geraamd. De aankondiging door Beliris om de werkzaamheden aan het noordelijke deel tussen het Noordstation en Bordet op pauze te zetten, sloeg in als een bom. Dit komt bovenop de onlangs aangekondigde vertragingen voor het andere traject van Metro 3 in de Stalingradwijk.

PVDA-fractievoorzitter in het Brussels Parlement, Françoise De Smedt, eist volledige transparantie: "Wat rechtvaardigt de bedragen en de extra kosten van de twee offertes die zijn ingediend in het kader van de aanbesteding voor de aanleg van dit traject? De regering en Beliris moeten de motieven van de betrokken promotoren openbaar maken, evenals de 4 opties die Beliris in haar nota aan de Brusselse regering heeft voorgelegd.”

Voor de PVDA moet er een afweging gemaakt worden: "De Brusselse reizigers en de pendelaars hebben Metro 3 nodig, maar de dreiging van een vroegtijdige stopzetting van het project mag niet gebruikt worden om ons elke kost zomaar te laten aanvaarden. Dit project mag geen geldput worden die enkele bouwpromotoren verrijkt ten koste van de Brusselaars." Françoise De Smedt voegt daaraan toe: "Als je ziet dat het metrostation Toots Thielemans op enkele honderden miljoenen euro's wordt geschat, roept dat vragen op. We mogen echt geen blanco cheque tekenen voor de projectontwikkelaars." Ze besluit: "De regering Vervoort moet zo transparant mogelijk zijn over dit project en de redenen die worden aangehaald om dergelijke astronomische meerkosten te rechtvaardigen."

Françoise De Smedt is verontwaardigd: "De Brusselaars en pendelaars hebben de metro nodig om zich te verplaatsen. De huidige situatie is een regelrechte ramp. Er is duidelijk sprake van politieke incompetentie in dit dossier, vanaf het begin. De ministers hebben de ontwikkeling van de Metro 3 niet serieus aangepakt. Door de aanleg van Metro 3 over te laten aan een privé-consortium van multinationals, geven we de sleutels van de stad uit handen. Die multinationals presenteren de regering nu met ondoorzichtige offertes en enorme extra kosten, en dat zorgt voor de huidige problemen. ”Het linkse parlementslid besluit: "Daarom vragen we de Brusselse regering om te leren van de expertise van Parijs, zodat Metro 3 in goede omstandigheden en tegen een redelijke prijs kan worden aangelegd.