Waterrekening stijgt opnieuw: de PVDA eist bevriezing van de waterprijzen en politieke controle

De portemonnee van de Brusselaars krijgt het weer zwaar te verduren. Vivaqua vraagt aan regulator Brugel om de waterprijzen met 14,5% te indexeren, wat opnieuw een impact zal hebben op het budget van huishoudens. PVDA-volksvertegenwoordiger Bruno Bauwens pleit voor een bevriezing van de waterprijzen en dient een voorstel van ordonnantie in dat ervoor moet zorgen dat de prijsbepaling weer volledig in handen komt van de politiek, zodat er sprake is van democratische controle op de prijzen. De linkse partij eist een audit van Vivaqua.

"Een gezin van vier personen zoals het mijne zal de jaarlijkse afrekening zien stijgen van ongeveer 570 euro tot 652 euro per jaar. Wanneer komt er een einde aan al deze prijsverhogingen?", vraagt de Brusselse verkozene zich af. Voor hem is het absoluut noodzakelijk de prijzen nu te blokkeren: "Dit is de druppel die de emmer doet overlopen ... een te dure druppel! We namen al kortere, minder warme douches vanwege de hogere energieprijzen. Wat is de volgende stap: helemaal niet meer douchen?" Bruno Bauwens heeft ook kritiek op de reactie van minister Alain Maron (Ecolo): "Hij zegt dat hij van plan is kwetsbare huishoudens te helpen, maar het zijn alle huishoudens die hierdoor getroffen worden. Toegang tot water is een basisbehoefte, wij eisen dat de burgers inspraak hebben in de waterprijzen."

De waterfactuur is al met meer dan de helft gestegen sinds het begin van de jaren 2000, en afgelopen jaar nog eens met 15%", legt Bruno Bauwens uit: "In dit tempo wordt de kraan opendraaien nog een luxe. Drinken, douchen, afwassen - al deze dagelijkse handelingen moeten toegankelijk blijven voor de hele bevolking. Vooral aangezien deze prijsstijging bovenop alle andere prijsstijgingen komt waarmee we al te maken hebben en gezinnen niet meer kunnen rondkomen." Om dit te voorkomen pleit de linkse partij ervoor om de productie en distributie van water volledig openbaar te maken: "We dienen in het Brussels parlement een voorstel van ordonnantie in om de regering weer volledige controle over de waterprijzen te geven. Met het oog op meer transparantie eisen wij ook een audit van de financiën van de intercommunale Vivaqua."