Skip to content

Wat verbergt de overheid achter haar "ecologische" verhoging van de MIVB-tarieven?

Wat verbergt de overheid achter haar

De Brusselse regering kondigde een verhoging van de MIVB-tarieven aan. Een maatregel die volgens hen 'ecologisch' zou zijn. Maar er is protest van gebruikers op sociale netwerken. Er werd een petitie gelanceerd tegen de prijsverhoging en op zondag 19 januari is er een demonstratie. De PVDA zal aanwezig zijn om eraan te herinneren dat ook onze partij zich tegen deze verhoging verzet. Het is een antisociale en anti-ecologische maatregel. En wel hierom.

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gaf groen licht voor een verhoging van de MIVB-tarieven. De prijs van het papieren ticket stijgt naar 2,60 € (een stijging van 50 cent) en het 24-uurticket gaat 8 € kosten. De gebruiker die zijn ticket contact bij de bestuurder koopt moet 3 € betalen voor een ritje. Volgens Elke Van den Brandt gaat het niet over een tariefverhoging maar eerder een "ecologische toeslag om het gebruik van papier te ontmoedigen". Dat antwoordde de minister vorige vrijdag aan PVDA-volksvertegenwoordiger Youssef Handichi.

Voor de PVDA gaat het simpelweg over een tariefverhoging. Een maatregel die niet alleen asociaal maar ook anti-ecologisch is. Enerzijds zullen nog meer mensen ervan weerhouden worden het openbaar vervoer te gebruiken en de auto laten staan. Denken we vooral aan de occasionele gebruikers die niet noodzakelijk een Mobib-kaart hebben. Anderzijds worden mensen getroffen die vaak geen keuze hebben. Niet alle districten hebben immers betaalterminals. Niet iedereen gebruikt de digitale betaalmethode en niet iedereen beschikt over een bankkaart. Youssef Handichi: "De minister reageerde op ons protest door contactloze bankbetalingen of via smartphoneapplicaties aan te kondigen. Weet zij dan niet dat 40 % van de Belgische huishoudens Tax On Web niet kan gebruiken? Dat er in Brussel meer dan 100.000 mensen zonder papieren wonen en werken? Welke oplossingen heeft de overheid voor mensen in moeilijkheden behalve hen te vragen om nog meer te betalen en hen te vervolgen als ze dat niet kunnen?! We delen echt niet dezelfde visie op openbare dienstverlening en het recht op mobiliteit...".

De realiteit is dat achter het 'ecologische' argument rond het gebruik van papier een budgettaire oefening schuil gaat. De regering is dringend op zoek naar een manier waarop ze haar maatregel ten voordele van jongeren onder de 25 en ouderen boven de 65 kan financieren. Dat is een belofte die ze het afgelopen fiscale jaar niet kon nakomen. Kortom, men is op zoek naar geld en wil dat bij de gebruikers halen. De andere verklaringen van de minister zijn bovendien niet geruststellend: "Van de andere soorten tickets zal de prijs in eerste instantie niet veranderen" verklaarde ze in de pers [1]... Moeten we bij een tweede ronde een tweede prijsverhoging verwachten? Als het klopt wat de overheid in de pers lekt [2] zal er inderdaad sprake zijn van een 'indexering' van de tarieven. Nochtans zijn de MIVB-tarieven de afgelopen jaren over het algemeen sneller gestegen dan de kosten van levensonderhoud (zie grafiek). Het discours over indexering is een nieuwe poging om de prijsverhoging die de gebruikers zal raken te verdoezelen.

Volgens de PVDA is het niet aan werknemers of huishoudens om sociale vooruitgang te financieren. De strijd tegen de opwarming van de aarde is dringend! Daarvoor moet de bestaande logica worden omgegooid: het openbaar vervoer moet zo toegankelijk mogelijk worden gemaakt en de ontwikkeling ervan moet worden gefinancierd zonder in de portemonnee van de gebruikers te zitten. Duinkerke laat zien dat gratis reizen werkt: tot 24 % van de reizen die vroeger met de auto werden gemaakt verlopen nu met de bus. [3]. Calais, maar ook Luxemburg zijn overgeschakeld naar gratis openbaar vervoer. Een ecologische én sociale maatregel.

Voor Brussel is het gratis maken van het openbaar vervoer perfect betaalbaar met een budget van 400 € per werknemer per jaar, betaald door de grootste werkgevers in de regio. Dat is goedkoper dan het huidige abonnement, waar werkgevers al een groot deel van betalen! [volledige studie: 4]. Een petitie voor een gratis MIVB circuleert intussen [5].

De PVDA roept op om de protestbijeenkomst tegen de verhoging van de MIVB-tarieven - gelanceerd door een groep burgers - te steunen. Zondag 19 januari, 13u, Simon Bolivarplein, Brussel.

[1] https://www.dhnet.be/regions/bruxelles/bruxelles-mobilite/une-manifestation-organisee-contre-la-hausse-des-tarifs-a-la-stib-5e134c509978e272f9a70515?fbclid=IwAR1oW-GtCjS8n0csd0JHPIZw1wLTlrJaTbJ0BHiO_9JAKfoeGRKPuIAj7ik

[2] https://bx1.be/blogs/rue-de-la-loi/rue-de-la-loi-comment-la-stib-augmentera-ses-tarifs-en-2020/

[3] https://www.urbislemag.fr/une-annee-de-gratuite-ce-que-revele-l-etude-scientifique-billet-555-urbis-le-mag.html?fbclid=IwAR3wUGHP3vbJlhrcyvVX67FAloHNQWGiQDg3_qEoaTuISDbh7U07B0Ncd30

[4] https://regiondebruxelles.ptb.be/etude_face_l_urgence_climatique_les_transports_en_commun_gratuits_sont_une_n_cessit

[5] https://regiondebruxelles.ptb.be/transports_gratuits

[6] https://www.facebook.com/events/483665932284435/