Skip to content

Voor PVDA is Brieuc de Meeus (MIVB) blijven steken in het stenen tijdperk

PVDA begrijpt de opmerkingen van Brieuc de Meeus deze ochtend niet. De topman van de MIVB verkondigde deze ochtend in een interview op RTBF dat "het openbaar vervoer duur is om dat teveel reizigers tram, bus en metro voor korte afstanden gebruiken". Voor de linkse partij neemt De Meeus zijn reizigers niet serieus, maar schat hij de uitdagingen qua mobiliteit en gezondheid op vlak van propere lucht slecht in. Volgens PVDA is gratis openbaar vervoer één van de beste oplossingen om Brussel te ontstoppen van zij files.

Youssef Handichi, Brussels volksvertenwoordiger voor PVDA in het Brussels parlement: "Gratis openbaar vervoer is niet alleen mogelijk, maar het werkt ook erg goed. Alle voorbeelden van steden in Europa die gratis vervoer aanbieden, hebben aangetoond dat het gebruik toeneemt en het aantal verplaatsingen minder met de auto worden gedaan. Als we de mentaliteit over het gebruik van de auto willen veranderen, is vrijheid een essentiële maatregel, een positieve hefboom en geen schuld voor mensen. Dunkerque, dat net het gratis openbaar vervoer heeft ingevoerd, heeft dit goed begrepen. Zelfs de stad Parijs denkt erover na, een stad die veel groter is dan Brussel! "

Voor de Brusselse volksvertegenwoordiger is het onverantwoord van de MIVB-directeur om geen rekening te houden met gratis openbaar vervoer, terwijl we geconfronteerd worden met nooit geziene uitdagingen wat betreft mobiliteit, maar eveneens wat betreft klimaat- en luchtkwaliteit: "Brieuc de Meeus reageerde met minachting voor alle gebruikers die korte afstanden omdat ze volgens hem te duur zijn. Hij is duidelijk niet op de hoogte van de realiteit van sommige groepen in de samenleving zoals oudere mensen, mensen met jonge kinderen, mensen die slecht te been zijn of mensen die zich eenvoudigweg geen auto kunnen veroorloven. Gratis openbaar vervoer is een sociale maatregel. "Ik vond zijn reactie misplaatst. De uitdagingen voor de planeet en voor de gezondheid van de bevolking zijn enorm. Er is dringend nood aan efficiënte maatregelen om de toenemende files en de toenemende slechte luchtkwaliteit tegen te gaan. Brieuc de Meeus blijft met zijn visie steken in het stenen tijdperk. "

Naast het aspect van sociale, ecologische en rechtvaardigheid heeft het gratis verhaal voor de linkse partij een positief effect op andere maatschappelijke niveaus. Youssef Handichi: "Er is duidelijk geworden dat in steden met gratis openbaar vervoer sociale interactie wordt gestimuleerd. Gezinnen komen elkaar gemakkelijker tegen, ouderen verplaatsen zich gemakkelijker. Tenslotte is gratis toegang tot het stadsvervoer voor de voormalige busbestuurder van de MIVB ook bepalend voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van STIB-agenten. Youssef Handichi: "Met gratis openbaar vervoer wordt de controle minder toegespitst op ticketcontrole, wat een veel voorkomende oorzaak is van agressie tegen chauffeurs en controleurs. Hierdoor kunnen de controleurs zich meer focussen op veiligheid en de algemene sfeer in de stations. Iedereen wordt er beter van, de agenten en de mensen. "

De PVDA pleit voor gratis openbaar vervoer op alle netwerken in het Brusselse Gewest en vecht al jaren tegen de verhoging van de MIVB-tarieven. Een hele reeks politieke partijen (PS, CDH, ecolo) had de geleidelijke invoering van gratis vervoer beloofd tijdens de verkiezingen van 2009. Helaas gebeurde het tegenovergestelde voor de Brusselaars: tussen 1993 en 2016 zijn de ticketprijzen van de MIVB sneller gestegen dan de consumentenprijsindex.