Sterke toename van COVID-gevallen in Brussel: De PVDA eist dat de commissie Gezondheid vervroegd wordt naar donderdag

De commissie Gezondheid in het Brussels Parlement komt samen op 26 augustus. Gezien de sterke toename van COVID-gevallen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verzoekt de PVDA om deze met spoed te vervroegen naar nu donderdag. De linkse partij is van mening dat de situatie dit nodig maakt, omdat de dagelijkse besmettingscurve snel op het niveau van de provincie Antwerpen zal komen. De PVDA wil onder meer dat het Gewest de problemen van de wachtrijen in de testcentra oplost.

Françoise De Smedt, PVDA-fractieleider in het Brussels Parlement: “Het aantal COVID-gevallen in het Brussels Gewest blijft toenemen. Aan dit tempo zal Brussel woensdag de curve van de provincie Antwerpen voorbijsteken.”

En ze voegt eraan toe: “Het is zorgwekkend dat we signalen krijgen van veel te lange wachttijden om zich te laten testen en de resultaten te krijgen. Op maandagochtend stonden er bij het Brugmannziekenhuis bijvoorbeeld zestig mensen in de rij. En dat ondanks de voorziene uitbreiding van het aantal testcentra. Testen, testen en nog eens testen: dat is een van de maatregelen die nodig zijn om de verspreiding van het virus af te remmen. In sommige centra is er duidelijk een gebrek aan personeel om de testen uit te voeren zonder zulke wachtrijen te creëren. Het Gewest moet de organisatie van de testcentra beter sturen, de gemeentelijke testcentra financieel ondersteunen en de eerste lijn (groepspraktijken, huisartsen) beter betrekken.”

Voor de linkse partij moeten ook gebreken in de contactopsporing benoemd worden. Françoise De Smedt: “Er zijn nog maar weinig mensen die hun contacten doorgeven. Als je weet dat je niet 100% keer gedekt bent als je in quarantaine zit, dat je financiële problemen kunt krijgen, maar dat je ook je job riskeert als je bijvoorbeeld als interimmer werkt, dan begrijpen we dat mensen tien keer nadenken vooraleer ze namen opgeven. Als het loon overal 100% gewaarborgd werd en ook de jobs, dan zou de contactopsporing ongetwijfeld beter verlopen.”

Haar conclusie: “We moeten zo snel mogelijk in actie komen om te voorkomen dat de situatie in Brussel helemaal uit de hand loopt. Daarom willen wij niet wachten tot eind augustus. We moeten deze week de situatie nog met minister Maron kunnen bespreken.”