PVDA stuurt een vrouw en twee arbeiders naar het Brussels parlement

PVDA stuurt één vrouw als lijsttrekker en twee werknemers uit de grootste bedrijven in Brussel naar het Brussels parlement.

De lijsttrekker voor de Gewestverkiezingen is bekend.

Met Françoise De Smedt kiest PVDA nog een vrouw als lijsttrekker voor één van haar lijsten in het Gewest.
Zo was er reeds Maria Vindevoghel, ex-schoonmaakster bij Sabena en syndicaliste, die de federale lijst trekt en Nele Vandenbempt, huisarts bij Geneeskunde Voor Het Volk, die de lijst voor het Vlaams Parlement trekt.

In 2014 stuurde PVDA vier verkozenen naar het Brussels Parlement.
Een opvallende keuze van de uiterst linkse partij was het verkiezen van Youssef Handichi, Chauffeur bij MIVB. Meteen kregen de werknemers van één van de grootste publieke werkgevers in het Brussels Gewest een rechtstreekse vertegenwoordiger in het parlement.
Vijf jaar later wil PVDA zijn fractie verdubbelen en de vertegenwoordiging van werkende mensen en arbeiders versterken. Naast Youssef Handichi mikt de partij erop dat Francis Dagrin, arbeiders en syndicalist bij Audi, de grootste fabriek in het Gewest.

Na Maria Vindevoghel, oud-syndicaliste bij Sabena en federaal lijsttrekker, bevestigt PVDA haar objectief om werkende mensen naar de verschillende parlementen te sturen.

 

Françoise De Smedt, 42 jaar, heeft 15 jaar in verschillende ziekenhuizen gewerkt. “Vijftien jaar heb ik mensen verzorgd. Ik zag mensen met ernstige gezondheidsproblemen maar ook de hoe diezelfde problemen hen in financiële en sociale moeilijkheden brachten. Eén op drie Brusselaars stelt zijn bezoek aan de dokter of de specialist uit voor financiële redenen. Voor mij zijn die mensen geen statistieken maar mensen met een gezicht.” vertelt de nieuwe lijsttrekster. “Op een gegeven moment besef je dat de zorg die je geeft kostbaar en belangrijk is. Maar dat het problematisch is wanneer zorg zo duur wordt dat je portefeuille bepaalt of je je laat verzorgen of niet. Om dat te veranderen, om het systeem dat aan de oorzaak van die ongelijkheid ligt, te veranderen, heb ik beslist om de stap te zetten van het ziekenhuis naar de politiek.”

“Eén van de grootste problemen voor de gezinnen in het Brussels Gewest is de explosieve verhoging van de huurprijzen.” volgens Françoise De Smedt, die een campagne “Verlaag de huurprijzen” leidde gedurende twee jaar. “10.000 huishoudens verlaten Brussel elk jaar omdat de huurprijzen zo duur zijn geworden. PVDA wil die prijzen terug doen dalen met 150 euro gemiddeld, zo geef je een groot deel van de huishoudens terug koopkracht. Dat kan door op basis van vaste criteria, zoals de oppervlakte, de isolatiegraad, de kwaliteit etc., de huurprijs vast te leggen op een maximumbedrag. Dat is voor mij één van de grootste uitdagingen voor de komende jaren en de komende verkiezingen. Deze eis schuiven we naar voor als één van de speerpunten in deze verkiezingscampagne.”

 

Met Youssef Handichi op de tweede plaats, toont PVDA welk belang ze hecht aan de eis voor gratis openbaar vervoer. “Goed gratis openbaar vervoer is sociaal en ecologisch.” verklaart de oud buschauffeur. “Minder auto's betekent minder vervuiling. Want wie vandaag de auto neemt, zullen morgen veel gemakkelijker bus, tram, metro of trein kunnen nemen morgen.

Gratis openbaar vervoer is ook sociaal. Het zorgt voor koopkracht voor de huishoudens.
Het zorgt voor een veilige sfeer en minder agressie tegen het personeel van de MIVB. Wij willen het dagelijkse leven van de mensen veranderen.
Leven in Brussel aangenamer maken en tegelijkertijd zuurstof geven aan de planeet. Zo bouw je aan de samenleving van morgen.”

“Ik ben fier dat mijn partij het debat over gratis openbaar vervoer heeft opengegooid. “laat de oud buschauffeur ons weten. “Toen we de eis voor gratis openbaar vervoer lanceerde werden we weggezet als populisten met onbetaalbaar voorstel. Nu spreken de andere partijen er ook over. PVDA brengt zaken in beweging.” lacht Handichi. “Maar het gaat natuurlijk niet over het gratis maken van enkele doelgroepen maar voor iedereen. Met de sociale nood en de klimaatcrisis voor de deur kunnen we niet nog eens zes jaar wachten. Nu moeten we in actie schieten.” De oud MIVB chauffeur zal in mei een eerste mandaat in het Brussels Parlement beëindigen. Ondanks vijf jaar in het parlement gewerkt te hebben voelt Youssef zich nog steeds meer een man van de MIVB dan een politicus. “Ik moet toegeven dat ik het moeilijk heb om het over mijn collega's in het parlement te hebben. De meesten leven in een andere wereld. Mijn echte collega's, dat blijven mijn oud-collega's bij de MIVB.”

 

Met Francis Dagrin, versterkt PVDA de aanwezigheid van mensen uit de wereld van de arbeid. Francis werkt al 38 jaar als arbeider bij Audi in Anderlecht en wil een andere stem laten kinken in het Brussels parlement. “Het is echt broodnodig dat het incrowd milieu van advocaten, notarissen en cabinetards in contact komt met de realiteit van op het terrein.” stelt de 53-jarige Dagrin. De kersverse PVDA-kandidaat is al 18 jaar vakbondsvertegenwoordiger en ziet het verdedigen van de belangen van werkende mensen en hun jobs als zijn belangrijkste opdracht. “Als ik het aantal flexijobs zie toenemen, dan vraag ik me af welke toekomst we onze jongeren bieden. Bij Audi heb ik me ingezet voor degelijke lonen, maar ook opdat contracten van bepaalde duur werden omgezet in contracten van onbepaalde duur. Ik wil me meer engageren voor degelijke jobs en werkzekerheid.”

De Audi-man verdraagt geen werkonzekerheid en overflexibiliteit. “Het klinkt goed om te praten over dalende werkloosheidscijfers maar dan zie je dat ze voltijdse banen in twee halftijdse delen, of vaste contracten in 2 en zelfs 3 contracten van korte duur delen. Daar is geen werkgelegenheid, dat is preacriteit.” reageert Dagrin. “Er is nochtans werk. De klimaatcrisis vraagt om het isoleren van woningen en gebouwen. Wij vragen een publieke isolatie- en renovatiemaatschappij. Daarmee creëer je werkgelegenheid. We zullen ook mensen bij MIVB nodig hebben want de verhoging van het aanbod vraagt meer personeel.” besluit de derde kandidaat op de PVDA-lijst.

 


Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

Dit is jouw beweging