Een pakje voor de pakjesbezorgers: PVDA schenkt 300 maskers aan de postmannen

De PVDA gaf 300 maskers aan de postmannen van het internationaal sorteercentrum van Zaventem. "Sinds het begin van de epidemie, leveren de postmedewerkers geweldig werk", legt het Brusselse parlementslid Youssef Handichi (PVDA) uit.

De postmannen van Zaventem sorteren de klok rond pakketten. Door de explosieve groei van het aantal bestellingen sinds de lockdown is de werkdruk enorm toegenomen. "Net als de postbodes werken ze keihard om ervoor te zorgen dat onze pakketten elke dag worden bezorgd", legt het Brusselse PVDA-parlementslid Youssef Handichi uit. "Dankzij hen ontvangen we boeken, medicijnen, speelgoed voor onze kinderen... Een bijzondere job, en onvoldoende gewaardeerd."

Tijdens een lockdown is dit verre van gemakkelijk werk. "Enerzijds heb je die explosieve groei van bestellingen, maar anderzijds is er vooral het risico op besmetting. In de sorteercentra werken de postmannen zij aan zij, met collega's uit heel België. Tijdens hun rondes riskeren ook de postbodes besmet te raken. Ze zijn bang dat ze door het virus besmet worden en het dan zelf ook zullen verspreiden."

Dat bracht PVDA-vrijwilligers op het idee om maskers te maken voor de postmannen. "We hoorden van verschillende postbodes dat ze zich niet veilig voelen," zegt Handichi. "Er komen stilaan maskers, maar lang niet voldoende. In het sorteercentrum van Zaventem bijvoorbeeld beschikken de postmedewerkers over één enkel masker per dag, terwijl dat maar vier uur kan worden gebruikt. Daarom wilden we hen ter aanvulling herbruikbare maskers aanbieden. Het is voor ons een manier om onze solidariteit te betuigen met deze vitale sector. "

De PVDA-maskers worden gemaakt door vrijwilligers die de handleiding en aanbevelingen van de FOD Volksgezondheid volgen. De maskers worden gesteriliseerd en samen met een handleiding aangeboden. Vorige week ontvingen de spoorwegmannen van de TGV-werkplaats in Vorst de eerste mondkapjes. De Brusselse PVDA is van plan om 5000 maskers te leveren aan werknemers van verschillende bedrijven.

Perscontact : Youssef Handichi - 0489 00 92 86