We lazen in de pers dat de MIVB haar tarieven tot 40% gaat verhogen onder het voorwendsel de ze de circulatiezone in de stadsrand een beetje wil uitbreiden. "In plaats van het openbaar vervoer te bevorderen, maakt de PS-Ecolo-Défi-meerderheid het net duurder", zegt Brussels PVDA-parlementslid Youssef Handichi. "De bussen van De Lijn en de TEC, evenals de treinen rijden in het Gewest soms voor de helft leeg rond. Waarom 15% meer vragen voor de huidige capaciteit die al door de overheid gefinancierd wordt?"

Om te beginnen is er de tariefverhoging van 15%. Vandaag kost een JUMP-biljet € 2,10. Met dit biljet kan men een uur lang in de zone Brussel-Hoofdstad rondreizen en daarbij gebruikmaken van de 4 netwerken: MIVB, De Lijn, TEC en NMBS.​ Dat biljet zal voortaan € 2,40 kosten. Dit is een eerste verhoging van 15 % voor nul extra service.

Als tweede stap belooft de MIVB de circulatiezone voor JUMP- en MTB-biljetten uit te breiden tot buiten de 19 Brusselse gemeenten. De uitbreiding naar de stadsrand is een goede zaak, maar het gaat slechts om een straal van 11,5 km rond het centrum van Brussel. "Ambitieus is dit niet want Asse, Ternat, en Lennik vallen er al buiten. Zelfs het centrum van Tervuren ligt niet in deze zone. Deze omtrek zou minstens 20 kilometer moeten bedragen zodat ook Halle, Tubeke en zelfs Ninove er onder vallen", stelt Youssef Handichi. "Bovendien gaat het JUMP-biljet naar € 3. Dit is maar liefst 40% duurder dan het huidige biljet! Het jaarlijkse MTB+ abonnement gaat € 775 kosten, omgerekend een verhoging met 33%.

De laatste jaren zijn de tarieven van de MIVB over het algemeen veel sneller gestegen dan de kosten van het levensonderhoud [zie grafiek].

De PVDA meent dat het niet aan de werknemers en de gezinnen is om de maatschappelijke vooruitgang te financieren. "We moeten dringend de klimaatopwarming bestrijden! Eigenlijk zou men de hele logica moeten omkeren: het openbaar vervoer zo toegankelijk mogelijk maken en zijn schaalvergroting financieren zonder aan de portemonnee van de gebruikers te raken", beklemtoont de gewezen buschauffeur die intussen parlementslid werd. "Ik heb Duinkerken bezocht. De totale kosteloosheid werkt er wel degelijk: tot 24% van de ritten die men vroeger met de auto aflegde gebeurt vandaag met de bus. Calais en ook Luxemburg hebben de stap gezet naar gratis vervoer. Dat is een ecologische en sociale maatregel."

Voor Brussel is de - door de PVDA verdedigde - volledige kosteloosheid van de MIVB perfect financierbaar: via een forfaitaire woon-werkverkeervergoeding van € 400 per werknemer en per jaar, betaald door de grootste werkgevers van het Gewest. Een lagere prijs dan die van het huidige abonnement, dat de werkgevers ook al grotendeels betalen.

 

Doe je mee?