Skip to content

Ze doen ons meer betalen voor minder openbare diensten: het plan van de Brusselse regering voor 2024

Ze doen ons meer betalen voor minder openbare diensten: het plan van de Brusselse regering voor 2024

Na de waterprijs op 2 jaar tijd met 30% te verhogen, bereidt de Brusselse regering nu een verhoging van de MIVB-tarieven voor, terwijl er wordt gesnoeid in de budgetten voor openbare diensten. Alles bij elkaar zullen we meer moeten betalen voor openbare diensten van mindere kwaliteit. Op een moment dat de Brusselse werknemers steeds vaker niet meer rondkomen, blikt Jan Busselen terug op de algemene beleidsverklaring van de Voorruit-Groen-Open Vld-regering die geen enkele voeling heeft met de realiteit van de bevolking.

Mijnheer de minister-president,

Gisteren probeerde u een slecht rapport te verkopen als een goed rapport.

U zei dat er bespaard zal worden maar u verpakt dat dan in een hip managersjargon. Besparingen worden hervormingen, dankzij "Spendingreviews" die de politieke verantwoordelijkheid doorschuiven naar technocratische experts. Voila, probleem opgelost. Er wordt niet geknipt in de uitgaven maar de uitgaven worden verbeterd. Heel blits, heel liberaal vooral. 

U bracht een goed nieuws show waarin alles perfect loopt en waar de oorzaak van de problemen altijd liggen bij andere regeringen, bij hervormingen uit andere legislaturen of bij de oppositie . Een soort roze wolk die geloofwaardig is binnen de muren van dit parlement. Maar mijlenver ligt de realiteit van de werkende mensen, die meer en meer gebukt gaan onder stijgende energiefacturen en huurprijzen.

Deze week bleek dat 1 op de 5 kinderen in ons gewest in diepe armoede leeft. Daarmee staat u samen met Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Hongarije en Cyprus in de triestige top vijf van landen met de hoogste graad aan kinderen in armoede. Maar alles gaat goed! 

Politici hier met lonen van 7-8, 12.000 euro voelen die realiteit niet. Maar veel gezinnen in het Brussels Gewest hebben aan het einde van de maand niets meer over, of staan zelfs in het rood. Mensen zijn bang voor de toekomst, kwaad, maar u hoort dat niet. Hier wordt al grappend een lijstje gemaakt van de verwezenlijkingen van deze regering. 

Vorige week stelde ik hier een vraag over de dure huurprijzen en koopprijzen van appartementen en huizen in ons gewest. Gemiddeld meer dan €1.100 voor een eenvoudig tweekamerappartement wordt de norm op de markt. Ik heb daar massaal reactie op gekregen van Brusselse huurders, en jonge kopers, die aan de alarmbel trekken. Die zeggen dat het onbetaalbaar wordt. Dat het niet meer houdbaar is. Maar toch houdt u vol dat u fantastisch werk hebt geleverd. 

U had de mond vol over sociale huisvesting in het begin van deze legislatuur maar waar zijn ze? Die nieuwe sociale woningen? Er zijn minder sociale woningen nu, dan in 1989 en de staat van de bestaande sociale woningen is vaak erbarmelijk. Ondertussen staan er 52.000 gezinnen op een wachtlijst voor een sociale woning. Dat is toch geen vooruitgang?

Wat doet uw staatssecretaris voor huisvesting eigenlijk concreet? Een niet bindend huurrooster met een paritair comité dat nog steeds niet actief is. Weet iemand ondertussen wat een “loyer abusif” juist is? Nee? Dat is normaal want u slaagt er niet in om te definiëren wat dat betekent. 

Na lang wachten en de nodige bugs kwam er een huurtoelage, maar die is tijdelijk. Er kwam ook een wintermoratorium op huisuitzettingen en de gedeeltelijke huurbevriezing en dat is er dankzij de druk van PVDA en het actieve middenveld. Onze druk weegt. Dat hebben we ook gezien met de pensioenbonussen boven op de maximumpensioenen. 

Dat middenveld vraagt u ook dat u nu eindelijk de huurprijzen echt gaat reguleren. Dat kost het gewest niets en is de beste manier om gezinnen koopkracht te geven.

Maar neen, dat doet u niet, het blijft dus dweilen met de kraan open terwijl u zowat alles overlaat aan de markt.

Kleine huiseigenaren betalen zich blauw aan de verhoging van de onroerende voorheffing, jonge gezinnen betalen zich blauw wanneer ze iets willen kopen in Brussel. Maar ondertussen maken de grote vastgoedspelers honderden miljoenen euro's winst in ons Gewest. U rolt de rode loper uit voor de grote projectontwikkelaars en mensen betalen de rekening van jullie beleid. 

Niet enkel voor huisvesting.

Kijk naar de prijs van water. U zei daar amper iets over, nochtans is de waterprijs enorm gestegen de voorbije twee jaar met 30 %! Water is een fundamenteel recht. Niemand kan leven zonder water en toch laat u de prijzen stijgen op een essentieel goed als water. 

Hetzelfde verhaal met het openbaar vervoer. Good Move zorgde voor enorm veel spanning in de wijken. Zeker in die wijken waar er te weinig alternatieven voorhanden zijn. Op die alternatieven wachten we nog altijd. Maar dat u net nu de prijzen van de MIVB-tickets wil verhogen, op de tarieven voor werkende mensen, dat is onbegrijpelijk. Enerzijds willen we allemaal minder autoverkeer, u zegt dat u het openbaar vervoer toegankelijker wil maken, maar tegelijkertijd verhoogt u de prijzen en bespaart u op de dienstverlening. U moet mij toch eens uitleggen hoe zoiets dan zal werken ?

Door het openbaar vervoer nog duurder te maken, ontmoedigt u mensen om het openbaar vervoer te nemen in plaats van de auto. 

Nochtans zijn er manieren, sociale manieren, om de uitbreiding van het aantal reizigers te financieren, zoals in Frankrijk, met de wegenbelasting die grote bedrijven doen betalen voor een gratis of heel goedkopp vervoer.

Het zou het Gewest niets kosten. Maar nee, u laat liever de Brusselse gezinnen betalen ipv de grote bedrijven. Waarvan akte.

Ondertussen wachten we op die extra-lijnen, op beter openbaar vervoer en uw antwoord is “we behouden de status quo”. Excuseer? 

Vorige maand ontvingen we hier 100 Brusselse jongeren in het kader van Speak Up met de vraag: “Wat willen jullie dat er wordt verbeterd.” Als ik Ecolo en Groen hier hoor, dan lijkt het wel of jullie hun bezorgdheden over het openbaar vervoer compleet gemist hebben. 

Zij vroegen meer trams en bussen in de weekends, in de daluren, betere verbindingen tussen sommige gemeenten maar ook met de rand, een nachtnet, meer veiligheid… U gaat daar gewoon volledig aan voorbij. Onze jongeren hebben recht op een uitgebreid, degelijk en betaalbaar openbaar vervoer, zij verdienen beter. Als wij willen dat de volgende generatie zonder auto door het leven gaat, dan moet dat veel beter. 

Tot slot, u laat de mensen meer betalen voor minder, want u gaat bovenop de stijgende facturen, ook nog eens besparen op openbare diensten. 3% op personeelskosten, 5% op werkingskosten, 8% op projectsubsidies en 10% op investeringen. Dat betekent meer werk en werkdruk voor degenen die overblijven, minder kwaliteit in de dienstverlening aan de bevolking, langere wachttijden, extra vertragingen bij de toegang tot rechten en een minder efficiënt afvalbeheer.... Dat is niet serieus…

Jullie zijn duidelijk bang voor de verkiezingen, onder druk van de PVDA werd een deel van de besparingen  op de openbare diensten tegengehouden. De rest hopen jullie door te geven aan de volgende regering. Wij zullen niet aanvaarden dat u de crisis blijft doorschuiven naar de werkende mensen in plaats van de grote vermogens te laten betalen. Maar dat wil u niet horen.

De waarheid is dat u met deze begroting de werkende mensen doet betalen. 

De waterfactuur maakt u duurder, de MIVB-tarieven, de wegenbelasting, de huurprijzen, allemaal boven op de winkelprijzen en de energieprijzen die al door het dak gaan. Alles wordt duurder voor de mensen.

En wat doet u in het midden van deze crisis? U beslist om te gaan besparen op de huisvuilophaling, op wonen, het openbaar vervoer en arbeidsbemiddeling. U gaat niet investeren in extra tramlijnen, in extra woningen of in openluchtzwembaden. 

Daarmee zal u bestaande maatschappelijke problemen erger maken en daarmee raakt u aan de levenskwaliteit van mensen. 

Waar u niet aan raakt, dat zijn de grote vastgoedontwikkelaars en hun winsten en de lonen en privileges van ministers die 10.000 euro per maand verdienen. 

Dit is geen sociale begroting, dit is de voortzetting van een beleid dat ons in de problemen heeft gebracht die we vandaag rond ons zien.