Mensen een dak boven hun hoofd geven en armoedebestrijding zijn twee essentiële elementen voor méér veiligheid in het dossier Zuidstation en Brussel

Aanstaande dinsdag, 12 september, tijdens de vergadering van de parlementaire commissie over het gebrek aan veiligheid in het Zuidstation, zal de PVDA duidelijke en ambitieuze engagementen vragen van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS). "We moeten de openbare diensten in en rond het station herinrichten. Er is een gebrek aan middelen bij de federale gerechtelijke politie: we vragen de aanwerving van 1.000 agenten om de strijd aan te binden met de grote drugshandelaars. Tegelijkertijd moet de regio drastisch investeren in het Housing First project om de duizenden daklozen in de hoofdstad te helpen", zegt het linkse parlementslid Leila Lahssaini. Zonder vooruitgang op deze twee fronten zal volgens de linkse partij elke "mediastunt" bij het Zuidstation de problemen op lange termijn niet oplossen.

"Ook vinden we de recente beslissing van staatssecretaris De Moor schandalig. Ze aanvaardt dat alleenstaande mannen die asiel zoeken niet langer zullen worden opgevangen. Niet alleen respecteert mevrouw De Moor de wet en onze internationale en humanitaire verplichtingen niet, ze zet ook nog eens meer mensen in nood op straat".

"We gaan in het Parlement een voorstel van resolutie indienen om de preventie en veiligheid op het hele openbaarvervoernet in Brussel te versterken. We krijgen ook veel getuigenissen van NMBS-werknemers die het gebrek aan personeel betreuren bij de veiligheidsagenten en de spoorwegpolitie. Het politiebureau en het informatiepunt in het Zuidstation zijn afgeschaft", voegt Leila Lahssaini eraan toe.

Tegelijkertijd neemt de algemene onzekerheid toe en daarmee ook het aantal mensen zonder degelijke huisvesting. In slechts een paar jaar tijd is het aantal daklozen in Brussel gestegen van 3500 naar 6500. "Non-profitorganisaties kunnen het werk niet langer aan, ze hebben niet genoeg middelen of personeel. De Brusselse overheid zou veel meer mensen kunnen doen via het Housing First project. Housing First heeft als doel daklozen huisvesting te bieden, wat vervolgens helpt om andere problemen zoals drugsverslaving op te lossen. Dit heeft zijn waarde al bewezen in Finland. In Brussel zou bijvoorbeeld het oude postkantoor achter het station kunnen dienen om daklozen te huisvesten," besluit het linkse parlementslid, “maar de politieke wil ontbreekt".