Voor meer veiligheid op de weg, wil de PVDA het nachtelijk openbaar vervoer uitbreiden

Noctis, het nachtnet van de MIVB, met 11 lijnen die slechts twee avonden per week tot 3 uur 's nachts rijden, verbleekt in vergelijking met andere Europese hoofdsteden. Francis Dagrin, PVDA-parlementslid in Brussel: "In Parijs, Berlijn of Barcelona rijden de nachtdiensten de hele week en de hele nacht door. Ook vergelijkbare steden als Stockholm en Kopenhagen doen het veel beter dan Brussel." Het linkse parlementslid heeft in het Brussels parlement een resolutie ingediend om een veilig mobiliteitsalternatief te bieden aan de Brusselse jongeren en de 30.000 nachtarbeiders in onze hoofdstad.

Bij de oprichting in 2007 telde het Noctis-netwerk van de MIVB 17 lijnen. Als gevolg van de besparingen van de Brusselse regering heeft de MIVB er in 2010 6 moeten schrappen en worden veel wijken niet meer bediend. Voor PVDA-parlementslid Francis Dagrin is deze situatie onaanvaardbaar: "Elke avond moeten duizenden nachtarbeiders en ploegenarbeiders op eigen kosten met de auto naar het werk. Elke avond nemen honderden jongeren risico's door na een avondje uit naar huis te fietsen, lopen of de step te nemen. Het is de taak van de overheid om hen een veilig mobiliteitsalternatief te bieden in het midden van de nacht." Francis Dagrin: "Een uitgebreid netwerk van nachtdiensten is dus nodig voor de 30.000 nachtwerkers en om levens te redden".

Het linkse parlementslid gaat in detail in op zijn visie voor een uitgebreid Noctis-netwerk: "We moeten op zijn minst terug naar de oorspronkelijke 17 routes, om een betere dekking van alle Brusselse gemeenten te bieden. Maar we moeten ook verder vooruit durven kijken en de einduren van de Noctis-lijnen verlengen en de eerste metro’s vervroegen." Een project dat volgens Francis Dagrin haalbaar is: "Het huidige Noctis-netwerk kost slechts 2 miljoen euro per jaar om ze twee avonden per week te laten rijden. De uitbreiding naar elke avond van de week is dus verre van onmogelijk." Het PVDA-parlementslid heeft een resolutie ingediend in het Brussels Parlement om zijn plan voor de hervorming van het Noctis-netwerk te verdedigen: "Het is tijd om een einde te maken aan het gebrek aan ambitie van de Brusselse regering en het nachtelijk openbaar vervoer in Brussel te ontwikkelen. Ons plan kan het aantal dodelijke ongevallen verminderen en zal dus levens redden."