
Uitstel van de LEZ: de PVDA dient een resolutie in om de sancties tot 2027 te blokkeren
De PVDA dient een voorstel van resolutie in dat vraagt om de opschorting tot 2027 van de voorziene sancties na de annulering van het uitstel van het verbod op benzinewagens Euro 2 en dieselwagens Euro 5. “Je kan geen gezinnen straffen die te goeder trouw hebben gehandeld en die niet de middelen hebben om van de ene dag op de andere een nieuwe wagen te kopen,” legt Françoise De Smedt, fractievoorzitter in het Brussels parlement, uit.
Bijna 30.000 huishoudens, alleen al in Brussel, zien hun voertuig plots verboden worden, terwijl ze het gebruik ervan hadden verlengd na het uitstel dat eind 2024 door het parlement werd goedgekeurd. De Brusselse minister Alain Maron kondigde aan dat vanaf april 2026 deze gezinnen het risico lopen om tot 350 euro boete per trimester te moeten betalen. “Dit is een onrechtvaardige en asociale maatregel. De betrokken gezinnen mogen niet dubbel gestraft worden,” klaagt Françoise De Smedt aan. Zij herinnert eraan dat velen afhankelijk zijn van hun wagen om te werken, hun kinderen te vervoeren of toegang te krijgen tot zorg.
Voor de PVDA blijft het verbeteren van de luchtkwaliteit een prioriteit: “Een milieubeleid zal pas doeltreffend en aanvaard worden als het sociaal rechtvaardig is. Maar de LEZ is sinds haar ontstaan diep asociaal omdat ze gebaseerd is op de euro-normen. En er ontbreken alternatieven,” benadrukt de volksvertegenwoordigster. Ze vervolgt: “De regering kan niet tegelijkertijd besparen op de werking van de MIVB (de directie van de MIVB kondigde nog 65 miljoen euro aan besparingen aan) en van de gezinnen vragen zich in amper zes maanden tijd aan te passen.”
De linkse partij vraagt daarom dat de sancties worden opgeschort tot 2027, zoals in Vlaanderen, en dat het Gewest investeert in echte alternatieven: efficiënt en betaalbaar openbaar vervoer en gratis randparkings.