Tri Postal-gebouw: Brusselse regering biedt 2,6 miljoen euro aan projectontwikkelaars, aldus de PVDA

De Brusselse regering heeft besloten de projectontwikkelaars die verantwoordelijk zijn voor de renovatie van het Tri Postal-gebouw een korting van 2,6 miljoen euro op de stedenbouwkundige lasten aan te bieden. "Dit is een jackpot voor het consortium van vier vastgoedbedrijven", zegt Françoise De Smedt, leider van de PVDA-fractie in het Brussels Parlement. Zij zal de regering in de commissie ondervragen over wat zij een onverantwoorde uitgave noemt in het licht van de huizencrisis.

Volgens de voorzitter van de PVDA-fractie in het Brussels Parlement, Françoise De Smedt, heeft de Brusselse regering besloten de stedenbouwkundige lasten die worden opgelegd aan de vier projectontwikkelaars die verantwoordelijk zijn voor het nieuwe project van het Zuidstation en het Tri Postal-gebouw, met 2,6 miljoen euro te verlagen (van 7,7 naar 5,1 miljoen euro). "Als we de projectontwikkelaars niet eens verplichten om het volledige bedrag van de lasten te betalen, is dat enkel in hun voordeel en ten koste van de gemeenschap. Concreet verliezen we de mogelijkheid om een crèche met 56 plaatsen en een tuin te bouwen. We zouden eigenlijk alle beschikbare instrumenten moeten gebruiken om kwaliteitsvolle openbare en sociale woningen te creëren en een einde maken aan de huisvestingscrisis en de vlucht van Brusselse gezinnen uit de hoofdstad", hekelt het PVDA-lid. Ze is van plan om deze kortingen voor privéontwikkelaars van naderbij te bekijken: "Ik zal staatssecretaris Pascal Smet ondervragen in de Commissie voor Territoriale Ontwikkeling. Er is geen enkele rechtvaardiging voor een dergelijke gebaar van het Gewest. De Brusselaars hebben meer behoefte aan betaalbare woningen dan aan cadeau’s voor grote bedrijven.”

Françoise De Smedt grijpt terug op het mechanisme van de stedenbouwkundige lasten: "Concreet is het een manier voor de regering om projectontwikkelaars te verplichten openbare ruimtes of betaalbare woningen in hun bouwplannen te integreren. Op die manier wordt vermeden dat ze alleen maar dure privéwoningen en projecten bouwen die helemaal niet aan de behoeften van de mensen beantwoorden". Volgens haar zijn de lasten voor de projectontwikkelaars die hoge winsten boeken veel te laag. Ze wil dat het decreet over de stedenbouwkundige lasten wordt herbekeken. De lasten voor de ontwikkelaars moeten worden verhoogd. "Het Brussels Gewest heeft de bevoegdheid om de stedenbouwkundige lasten te gebruiken om oplossingen te vinden voor de huisvestingscrisis. De PVDA vraagt daarom dat elk nieuw privaat woningbouwproject van meer dan 20 woningen minstens uit een derde sociale woningen bestaat.