Sterke toename van klachten bij agentschap Net-Brussel sinds de hervorming van de afvalophaling

De PVDA is verontrust over de grote toename van klachten over vuile straten en rondslingerende vuilniszakken bij het Agentschap Net Brussel sinds de lancering van het nieuwe netheidsplan afgelopen mei door minister Alain Maron (Ecolo). Dit plan wijzigde de afvalophaling. “We zeggen al maanden dat het verminderen van het aantal ophalingen voor méér vuil in de straten zal zorgen,” verklaart vertegenwoordiger Bruno Bauwens in reactie op de ontevredenheidscijfers van Net Brussel en de minister.

Bruno Bauwens reageert verbijsterd: “Alleen al in de periode van januari tot augustus van dit jaar, stellen we vast dat er bijna 900 extra klachten zijn in vergelijking met de volledige cijfers van vorig jaar. En als we de cijfers van dichterbij bekijken en we vergelijken de maanden voor en na de invoering van de nieuwe uurroosters dan zien we bijvoorbeeld in Anderlecht een verviervoudiging van klachten, van 22 in januari naar 89 klachten in september. Ook in Stad Brussel zien we dat de cijfers met factor 3 vermenigvuldigd zijn en ook in Schaarbeek zijn ze verdubbeld.”

Net Brussel geeft zelf aan dat de meeste klachten uit wijken komen waar de vuilniszakken ‘s avonds worden opgehaald. “Het is duidelijk dat het plan zware mankementen vertoont, zéker in de straten waar de zakken moeten buitengezet worden tussen 18-20u. Onze stad wordt vuiler dan voordien. Alain Maron zegt momenteel “na te denken” over dit probleem. Maar ondertussen kunnen de mensen dus wél een boete krijgen indien ze hun afval op het verkeerde moment buitenzetten,” voegt Bauwens eraan toe.

“Met de PVDA vragen wij daarom al van bij de lancering van het plan dat de minister de ophalingen herziet. Je afval buitenzetten enkel tussen 18-20u ‘s avonds is voor veel mensen niet mogelijk. Dit gaat over 1 op 5 personen in Brussel. Wij willen ook dat Brussel inzet op ondergrondse containers waar mensen hun afval op eender welk moment kunnen gaan weggooien”, besluit het linkse parlementslid.