Plan Laanan : video PVDA wordt druk bekeken

De populaire video werd op enkele uren al meer dan 7.000 keer bekeken en 500 keer gedeeld. De linkse partij klaagt op een grappige manier de gevolgen van de vuilnishervorming van Fadila Laanan aan. "De snelheid waarmee deze video zich verspreidt is opnieuw een bewijs dat de mensen het plan Laanan niet willen", becommentarieert Youssef Handichi, Brussels PVDA volksvertegenwoordiger. Hij vraagt de Staatssecretaris nog maar eens de twee ophalingen van de witte vuilniszakken te behouden.

De video werd gisteren om 18 uur op Facebook gelanceerd en werd op enkele uren tijd 7.000 keer bekeken en 500 keer gedeeld. Op een humoristische manier worden de gevolgen van het plan Laanan aangeklaagd. Dit plan beperkt de ophaling van de witte zakken tot één keer per week waar dat vroeger twee keer per week was en voorziet in de invoering van een vijfde zak. In de video ziet men een Brusselse inwoner kampen met steeds meer vuilniszakken die hem op de duur overrompelen en waarmee hij zich geen raad meer weet. Hierdoor zet hij ze allemaal tegelijk buiten, buiten de toegelaten uren. Hij riskeert hierdoor een zware boete (tot 625 €).

"Deze video klaagt de absurde logica aan volgens dewelke men de kwaliteit van de dienstverlening naar beneden haalt en tegelijkertijd de sancties voor de mensen verzwaart", legt Youssef Handichi, Brussels PVDA volksvertegenwoordiger, uit. "Vele Brusselaars hebben geen plaats om hun vuilbakken een hele week bij te houden of er nog een vijfde zak aan toe te voegen. Het plan Laanan gaat een echte hoofdbreker worden voor de mensen en dat dreigt het sluikstorten nog te verergeren", gaat Handichi verder.

Hij vraagt de Staatssecretaris terug te komen op haar beslissing en twee ophalingen van de witte zakken per week te garanderen. "Wij zijn niet tegen de invoering van de oranje zak op vrijwillige basis. Wij vragen alleen maar dat men de witte zakken twee keer per week blijft ophalen", besluit de Brusselse volksvertegenwoordiger.

De video is beschikbaar op Facebook and Youtube.