Omdat de Brusselse regering de gedeeltelijke huurbevriezing niet wil verlengen, zal de sociale crisis alleen maar verergeren

De partijen in de Brusselse regering (PS/Vooruit-Ecolo/Groen-Défi) hebben vandaag het voorstel van de PVDA verworpen om de gedeeltelijke huurbevriezing met een jaar te verlengen. "Deze verlenging was perfect haalbaar en absoluut noodzakelijk op een moment dat méér dan één Belg op twee het einde van de maand niet meer haalt", zei Françoise De Smedt, fractievoorzitter van de PVDA in het Brussels parlement.

De ordonnantie die vorig jaar op het laatste moment werd goedgekeurd, heeft een groot aantal Brusselse gezinnen geholpen door de stijging van de huurprijzen te beperken voor woningen met EPC-categorie E, F of G, die in het gewest veel voorkomen. Voor het linkse parlementslid is het van essentieel belang dat de maatregel wordt verlengd. Françoise De Smedt waarschuwt: "Zolang we geen bindend kader hebben om de huurprijzen te blokkeren, moet de ordonnantie vernieuwd worden, anders zal de kwetsbaarheid van de Brusselaars enorm toenemen." De meerderheidspartijen verwierpen vandaag een voorstel van de PVDA om de maatregelen van de tekst die in oktober 2022 werd goedgekeurd met een jaar te verlengen.

Het voorstel van de Brusselse regering is onvoldoende. "Met de voorgestelde berekening zal de huurindexering lichtjes verminderen, maar nog steeds te hoog zijn voor huurders", reageert Françoise De Smedt. "De inflatie blijft erg hoog en zal dramatische gevolgen hebben voor huurders en kleine eigenaars. Daarom pleiten we voor de verderzetting van de bevriezing van de huurprijzen en verzetten we ons ook tegen de buitensporige verhoging van de bedrijfsvoorheffing voor kleine eigenaars in moeilijkheden, zoals eenoudergezinnen", voegt ze eraan toe.

De PVDA-fractievoorzitter wijst er ook op dat België in het verleden al zeker 71 keer de huurprijzen heeft bevroren toen ze onbetaalbaar dreigden te worden als gevolg van de inflatie en het tekort aan betaalbare woningen. "We bevinden ons momenteel in een gelijkaardige situatie en het is dus helemaal gerechtvaardigd om de indexering van de huurprijzen te beperken, zeker voor energie-verspillende appartementen". Volgens Françoise De Smedt is dit een noodzakelijke maatregel: "Huurders kunnen die huurstijging nergens gaan “recupereren”. Wanneer hun huur plotseling met 130 euro stijgt, is dat een direct koopkrachtverlies van 130 euro per maand. In het licht van de huidige woningcrisis is de verdere bevriezing van de huurprijzen dus van onschatbaar maatschappelijk belang", besluit ze.