Mobilisatie dwingt ministers om behoud FM Brussel te overwegen

Dinsdagochtend lezen we het plotse ontslag op de nieuwssite ‘Brusselnieuws’ van Anne Brumagne, de hoofdredactrice van Brussel Deze Week. Een uur later valt de bom: FM Brussel wordt opgedoekt. Maar het personeel en de luisteraars kwamen in actie en dwongen ministers Gatz (OpenVLD) en Smet (spa) tot een (voorzichtige) bocht. Het verhaal van FM Brussel is nog niet gedaan.

FM Brussel maakt sinds eind 2014 deel uit van de vzw Vlaams-Brusselse Media koepel die opgericht werd door de Vlaamse Gemeenschapscommissie. Als nieuwe algemeen directeur kiest men voor Michel Tubbax, ex-CEO uit de reclame en het bedrijfsleven. Op zijn beurt trekt de nieuwe directeur een externe consultant aan die een ‘strategische’ denkoefening in gang zet met dramatische gevolgen.

Winst belangrijker dan de dienst aan de gemeenschap

Michel Tubbax laat in een persbericht op Brusselnieuws weten waar het eigenlijk over gaat. “Vernieuwen betekent ook handelen. Daarom hebben we beslist dat radiozender FM Brussel niet levensvatbaar is om onze opdracht te vervullen. Daarvoor is het Nederlandstalig radiolandschap te competitief.”

Het kan geen verrassing zijn dat iemand die heel zijn leven als CEO heeft geherstructureerd in privébedrijven als Roularta, het winstgevende boven het unieke plaatst. Want naast de soms minder commerciële unieke muziek die er regelmatig wordt gedraaid, krijgen honderden lokale initiatieven en activiteiten van Brusselaars een stem op deze radio. En die brengen blijkbaar te weinig op om competitief te zijn.

Ook Vlaams cultuurminister Sven Gatz (OpenVLD) laat weten dat we “meer doelgroepen moeten bereiken. En dan hebben we het over expats en in belangrijke mate de Vlamingen die buiten Brussel wonen.”

Dirk De Block, regionaal voorzitter van PVDA bekritiseert deze kille marketinglogica: “FM Brussel moet gewoon blijven. Met de PVDA verwerpen we de city-marketing-visie van deze meerderheid. Blijkbaar zijn voor de Gatz'en en Smet's van deze wereld potentiële toeristen belangrijker dan de Brusselaars zelf. En dus werd FM Brussel opgeofferd op het altaar van de koude centen-logica. FM Brussel is echter zo veel meer dan dat. FM Brussel droeg bij tot dat typische brussel-gevoel, open voor de twee- en zelfs meertalige en culturele realiteit van deze stad. En dat moet zo blijven.”

FM Brussel, een open kijk op de diverse brusselse realiteit

“FM Brussel is Brussel, FM Brussel is weten dat je thuis bent, FM Brussel is nieuwe en oude muziek (her)ontdekken, FM Brussel is weten wat er gaande is in de stad, FM Brussel is culturele events beleven vanuit je huis. Zonder FM Brussel zal thuis zijn niet meer hetzelfde zijn...” laat een ondertekenaar weten van de petitie die het behoud van de radio vraagt.

Voor vele Brusselaars, ook franstalige en anderstaligen, heeft FM Brussel de afgelopen 10 jaar mee vorm gegeven aan de stad. Op elk Brussels evenement kon je de rode bus van FM Brussel zien zenden.

“Stoort de diversiteit die leeft bij FM Brussel? Stoort de aandacht voor wat er in de Brusselse wijken gebeurt, voor lokale muziek, voor buurtinitiatieven? Of telt enkel het pure Vlaamse verhaal?” vraagt Dirk De Block zich af.

De luisteraars en personeel mobiliseren zich

Dat FM Brussel wel degelijk een community achter zich heeft, werd meteen duidelijk. De heftige reactie van zoveel Brusselaars op de brute aankondiging van de afschaffing toont dat voor de Brusselaars hun stadsradio wel degelijk van belang is.

De community die er rond FM Brussel werd opgebouwd laat zich niet zomaar wegblazen.

Op de sociale netwerken gonsde het van reacties vol ongeloof en verontwaardiging.

Maar al meteen verschijnen de eerste steunpagina’s op Facebook, een petitie voor het behoud van de zender en een uur later een oproep om de werknemers van de stadszender te steunen door samen te komen voor de kantoren op het Flageyplein. Ook hun collega’s van Brussel Deze Week, Brusselnieuws en TV Brussel springen voor hen in de bres. 4 dagen later tellen we 11800 likes op 2 Facebook-steunpagina’s, 5800 handtekeningen voor een petitie die de voortzetting eist van de radio en verschillende geplande acties.

Nele Vandenbempt, PVDA-lid en initiatiefneemster van de petitie die ondertussen reeds 6000 handtekeningen verzamelde: “Toen ik het nieuws hoorde kon ik niet geloven wat ik hoorde. De zender staat bij ons thuis altijd op, net zoals bij veel vrienden,” vertelt de Schaarbeekse arts. “Op Facebook had ik een steunpagina zien passeren maar dat is vaak vluchtig. Een klikje en een like. Ik wilde meer doen en startte een petitie.”,vervolgt ze. “De wereldmuziek, de verrassing over welke Brusselaar nu weer zou worden geïnterviewd, dat is uniek. Het geeft de diversiteit van Brussel weer.”

Gatz en Smet krabbelen terug

Dankzij de druk van de werknemers en de community rond FM Brussel krabbelden minister Gatz en Smet donderdag terug: zij engageerden zich om aan de Raad van Bestuur van de Vlaams-Brusselse Media te vragen om te bekijken in welke vorm de radio kan blijven voortbestaan binnen de hervormingen.

Maar voor Dirk De Block, regionaal voorzitter van PVDA is dit niet genoeg. De PVDA steunt de eis van het personeel om de huidige CEO, Michel Tubbax, te ontslaan: “De werknemers werden totaal niet betrokken in de ontwikkeling van het nieuwe mediaplan en komen plots voor een voldongen feit staan. Daarnaast zijn verschillende werknemers zonder respect behandeld. Tubbax verpersoonlijkt ongeveer de managersvisie, de centenvisie. Een warm en gemeenschapsvormend FM Brussel-verhaal verderzetten lijkt me onmogelijk met Tubbax aan het roer. Het spreekt dus vanzelf dat er naar een nieuwe algemene directeur wordt gezocht.”

Investeren in een stadsradio op maat van een diverse stad

Voor de linkse partij zal dat ook de graadmeter zijn van de ernst van het voornemen van Smet en Gatz om FM Brussel werkelijk een nieuwe kans te geven.

“Als je ex-CEO’s benoemt als minister die op hun beurt ex-CEO’s aanstellen als algemeen directeur van een openbare omroep als FM Brussel, dan kan je je verwachten aan een opgedrongen marktlogica,” grijnst De Block. “Een logica die degelijke journalistiek inruilt voor commerciële campagnes. Eén zaak moeten we het nieuwe mediaplan wel meegeven. Een meertalig digitaal platform is een positieve zaak. En zoals Bleri Lleshi terecht schrijft, moet er net meer geïnvesteerd worden in FM Brussel zodat we van een echte Brusselse meertalige stadszender kunnen spreken in dienst van de diverse rijkdom aan menselijke projecten die de stad telt.”