MIVB : Ja, het is nodig en mogelijk om de social distancing te handhaven en veiliger arbeidsvoorwaarden te creëren voor personeel

Vandaag maakten MIVB chauffeurs gebruik van hun terugtrekkingsrecht. Ze eisen social distancing op bussen, trams en metro's en veiliger werkomstandigheden. Youssef Handichi, Brussels parlementslid stelt een alternatief plan voor dat social distancing mogelijk maakt, maar ook het personeel tegemoet komt.

“Deze ochtend belden veel van mijn ex-collega's me op om uit te leggen waarom ze zich zorgen maken”, zegt Youssef Handichi, voormalig MIVB-busbestuurder. “Sinds 4 mei is er geen social distancing meer, geen enkele limiet. En vandaag heropenen de winkels. We zien nu al beelden van winkels die bijna bestormd worden. De chauffeurs hebben dus gelijk als ze op de risico's wijzen. Zonder social distancing dreigt de MIVB een Coronabroeihaard te worden. De TEC blijft het aantal plaatsen beperken om social distancing af te dwingen. De RATP in Parijs doet hetzelfde. Waarom zou dat in Brussel niet mogelijk zijn? We moeten de bevolking en de werknemers zoveel mogelijk beschermen.”

Foto in een MIVB-tram

De linkse partij stelt een alternatief plan voor om de capaciteit te vergroten en tegelijkertijd een veilige afstand tussen de passagiers te bewaren. “Experts menen dat de afstand tussen passagiers in het openbaar vervoer tot één meter kan worden teruggebracht als iedereen een masker draagt,” zegt Handichi. “Dit is al een verdubbeling van het aantal reizigers ten opzichte van de lockdownperiode. Zo kunnen er bijvoorbeeld 16 mensen in een enkele bus zitten of 24 in een gelede bus. Tussen de 31 en 44 passagiers kunnen met de tram reizen, afhankelijk van het type tram (respectievelijk T3000 en T4000). En een metrostel zal zo'n 130 passagiers kunnen vervoeren.”

Volgens de voormalige buschauffeur kan de capaciteit nog verhogen, mét behoud van die social distancing. “Op dit moment zijn de uurroosters nog niet 100%. We kunnen dus nog meer bussen doen rijden en de frekwentie verhogen.”

De linkse partij vraagt om in te gaan op het verzoek van de chauffeurs om de diensten te beperken tot maximaal 8 uur en de diensturen niet in twee te knippen. “Het is een vorm van respect voor het ritme van de werknemer”, legt Youssef Handichi uit. “We moeten voorkomen dat de MIVB-bestuurders die al uitgeput zijn, overbelast worden. Maar het is ook een gezondheidsmaatregel. Zo zullen de bestuurders tijdens die lange tussenpauzes niet in de stelplaats vastzitten, op plaatsen waar de social distancing niet kan worden nageleefd. Op die manier waarborgen we de veiligheid en het welzijn van de gebruikers en bestuurders.” De PVDA steunt ook de eis om de chauffeurs niet meer te vervangen op hun lijn : “Als een bus na elke shift naar de stelplaats moet terugkeren, dan wordt die daar ook steeds gedesinfecteerd voor hij opnieuw vertrekt. Als de chauffeurs op hun lijn vervangen worden, dan kan een bus dus om 4u 's ochtends vertrekken en om middernacht terugkeren zonder desinfectie.”

Ten slotte bepleit de PVDA de gratis verdeling van herbruikbare maskers. “Door de afschaffing van de quota's die het mogelijk maakten om de afstanden tussen de passagiers te handhaven, houdt de Brusselse regering zich niet aan de richtlijnen van de deskundigen. Maar bovendien legt zij de verantwoordelijkheid voor het bekomen van een masker bij de reizigers. Waarom verdeelt de MIVB geen maskers bij de ingangen van de metrostations, zoals dat in Spanje en Luxemburg gebeurt, in plaats van reizigers die naar hun werk moeten in een moeilijke situatie te plaatsen?” zo vraagt het linkse parlementslid zich af.