MIVB: Zeer dure bedrijfswagens voor de directeurs, besparingen voor de werknemers

MIVB: Zeer dure bedrijfswagens voor de directeurs, besparingen voor de werknemers

Terwijl de werknemers van de MIVB geconfronteerd worden met besparingen en de gevolgen daarvan voor hun arbeidsomstandigheden en de kwaliteit van de openbare dienstverlening, genieten de 14 directeurs van het bedrijf van bijzonder dure bedrijfswagens, bovenop hun al zeer hoge lonen. Volgens Oliver Rittweger, voormalig chauffeur bij de MIVB en PVDA-volksvertegenwoordiger in het Brussels Parlement, zou dit geld beter worden besteed aan het verbeteren van de werkomstandigheden en aan het volledig terugbetalen van de woon-werkverplaatsingen van het personeel. “Het wordt ook tijd dat de directeurs van de MIVB vaker het openbaar vervoer gebruiken, zodat ze zelf de toestand van het netwerk en de voertuigen kunnen ervaren, zoals de reizigers dat elke dag doen,” verklaart hij.

De PVDA-fractie in het Brussels Parlement heeft onlangs een schriftelijke vraag gesteld aan de minister bevoegd voor de MIVB, met het verzoek om meer duidelijkheid over de zogenaamde ‘salariswagens’: hoeveel zijn er, van welke merken en welke modellen? De antwoorden zijn ronduit onthutsend, aldus volksvertegenwoordiger Oliver Rittweger de Moor: “14 bedrijfswagens, elk met een waarde van rond de 70.000 euro, voor de directeurs, terwijl de MIVB zich in een zeer moeilijke financiële situatie bevindt die zowel de werknemers als de reizigers treft — dat is onaanvaardbaar.” Op 20 mei 2025 telde de MIVB dus 14 dienstwagens voor de 14 hoogste directeurs: CEO, onder-CEO, Senior Vice President, Vice President, enzovoort. Deze wagens (Audi, Lexus, BMW, Mercedes…) vertegenwoordigen een kostprijs van enkele honderdduizenden euro’s. En dat voor directeurs die al bijzonder royaal worden betaald, met een nettoloon van rond de 10.000 euro per maand.

Volgens de PVDA-volksvertegenwoordiger zou het afschaffen van dit privilege tal van voordelen hebben. In de eerste plaats zouden de vrijgekomen middelen kunnen worden herverdeeld naar andere prioriteiten, zonder gevolgen voor het personeel of de dienstverlening. “Door vaker gebruik te maken van het openbaar vervoer zouden de directeurs van de MIVB meer begrip hebben voor de eisen van de vakbonden inzake werkomstandigheden, en voor de dagelijkse moeilijkheden van de reizigers.” Tot slot zou deze besparing het mogelijk maken om het volledige bedrag van de woon-werkverplaatsingen van het MIVB-personeel terug te betalen.

De minister heeft het plafond op de terugbetaling voor werknemers immers gerechtvaardigd met de opgelegde ‘loonnorm’. Door de loonstop van de Arizona-coalitie, beletten de besparingen elke verbetering in de terugbetaling van de verplaatsingskosten van werknemers, of ze zich nu met de trein of met de auto verplaatsen.