LEZ: de PVDA wil uitstel sancties tot 2027

LEZ: de PVDA wil uitstel sancties tot 2027

De PVDA maakt zich zorgen om het lot van de 30.000 gezinnen die getroffen worden door de beslissing om het uitstel van het verbod op Euro 5-wagens tot 1 januari 2027 stop te zetten: “De herinvoering van de LEZ dreigt de betrokken gezinnen in onzekerheid te storten. Er wordt hen gevraagd om binnen enkele weken hun wagen dan toch te verkopen en een nieuwe aan te schaffen, zoniet riskeren ze om de drie maanden een boete van 350€. Dat is allesbehalve sociaal en vooral onrealistisch.” reageert Jan Busselen, PVDA-parlementslid in het Brussels Parlement. “Wij willen begeleidingsmaatregelen voor de 30.000 betrokken gezinnen en hen tot 2027 geen sancties opleggen,” vervolgt de Brusselse volksvertegenwoordiger. 

“We krijgen getuigenissen van mensen die zeggen dat ze nu het geld niet hebben om hun wagen te vervangen. Andere gezinnen hebben kosten gemaakt om hun huidige wagen langer te  gebruiken na de beslissing tot uitstel van de LEZ vorig jaar. Zij zitten met de handen in het haar.” volgens Busselen. “Het zijn vaak gezinnen met bescheiden wagens die gestraft zullen worden, terwijl  Hummers en SUV’s probleemloos blijven rijden, ook al vervuilen ze soms evenveel. Veel mensen zijn nog steeds afhankelijk van hun wagen, zowel om te gaan werken als om de kinderen naar school te brengen. We moeten hen beter begeleiden en tijd geven om zich aan te passen,” gaat Busselen verder.

“De verbetering van de luchtkwaliteit is een belangrijke uitdaging, maar het moet op een sociale manier worden aangepakt. Door eenzijdig asociale maatregelen te nemen zullen we op meer onbegrip en frustraties stuiten bij een deel van de werkende mensen met alle gevolgen vandien.” volgens het PVDA parlementslid. “Wij stellen al lang structurele oplossingen voor naast de begeleiding van de betrokken gezinnen: de verbetering van de kwaliteit en het aanbod van trein, tram, bus, meer en goedkope randparkings met directe verbinding naar Brussel. Die alternatieven zijn vandaag te weinig aanwezig of onvoldoende efficiënt,” besluit Jan Busselen.