Skip to content

Hervorming van het parkeerbeleid: PVDA verzet zich tegen de plannen van de Brusselse regering

De commissie mobiliteit van het Brussels parlementheeft gestemd over een hervorming van het parkeerbeleid. Deze hervorming maakt de weg vrij voor de door de regering geplande verhoging van de tarieven en boetes, en omvat mechanismen om de inning van deze boetes te verbeteren. De PVDA stemt tegen en spreekt van "een geldpomp die werknemers straft die niet over een alternatief beschikken".

Youssef Handichi, Brussels volksvertegenwoordiger voor de PVDA: "De regering van PS-Ecolo-Défi snijdt in het aantal parkeerplaatsen en verhoogt de tarieven van parkeren op straat, de bewonerskaarten en de heffingen. Boetes zullen ook sneller geïnd worden zonder dat dit via de rechter moet lopen, terwijl er nu al veel misbruiken zijn - denk aan de scancar - en het erg moeilijk is om boetes aan te vechten. Alles wordt uit de kast gehaald om huishoudens en werknemers die geen alternatief voor de auto hebben, in de val te lokken. Hoe doe je dat als je je kinderen elke ochtend naar verschillende scholen moet brengen? Hoe doe je dat als je in ploegendienst werkt? Hoe doe je dat als je bejaard bent of buiten Brussel woont, ver van andere vervoersmogelijkheden? Dit beleid biedt geen enkele oplossing voor de mobiliteit, het is er alleen op gericht de overheidsinkomsten te verhogen. Het is een zeer sociaal onrechtvaardige belasting."

Hij concludeert: "De individuele auto is niet de toekomst voor mobiliteit en milieu. Sommige huishoudens zullen echter altijd een auto nodig hebben, afhankelijk van hun persoonlijke omstandigheden. Deze huishoudens mogen hiervoor niet worden gestraft. De toekomst ligt in collectieve oplossingen: de ontwikkeling van het openbaar vervoer, georganiseerd schoolvervoer, gratis vervoer, de uitbreiding van de Brupass-zone, het GEN, enz. Commerciële of particuliere parkings zouden bijvoorbeeld 's avonds en in het weekend voor de buurtbewoners moeten worden opengesteld. Dat is de enige manier om de mobiliteit in Brussel te veranderen."