De PVDA stelt een alternatief plan voor om bij de MIVB de social distancing te handhaven

Sinds maandag beperkt de MIVB het aantal plaatsen op bussen, trams en metro's niet meer. "Onverantwoordelijk" vindt de PVDA, die vandaag in de commissie van het Brussels Parlement een alternatief plan heeft voorgesteld: het is mogelijk de capaciteit te vergroten én tegelijkertijd de veiligheidsmaatregelen te waarborgen.

"Veel van mijn ex-collega's en veel mensen bellen me op om te zeggen dat ze zich zorgen maken", zegt Youssef Handichi, Brussels PVDA-parlementslid en voormalig MIVB-busbestuurder. "Zonder social distancing, zonder enige beperking, dreigt de MIVB een broeihaard van virussen te worden. De TEC blijft het aantal plaatsen beperken om social distancing af te dwingen. De RATP in Parijs doet hetzelfde. Waarom zou dat in Brussel niet mogelijk zijn? We moeten de bevolking en de werknemers zoveel mogelijk beschermen."

De linkse partij stelt een alternatief plan voor om de capaciteit te vergroten en tegelijkertijd een veilige afstand tussen de passagiers te bewaren. "Experts menen dat de afstand tussen passagiers in het openbaar vervoer tot één meter kan worden teruggebracht als iedereen een masker draagt," zegt Handichi. "Dit is al een verdubbeling van het aantal reizigers ten opzichte van de lockdownperiode. Zo kunnen er bijvoorbeeld 16 mensen in een enkele bus zitten of 24 in een gelede bus. Tussen de 31 en 44 passagiers kunnen met de tram reizen, afhankelijk van het type tram (respectievelijk T3000 en T4000). En een metrostel zal zo'n 130 passagiers kunnen vervoeren."

Volgens de voormalige buschauffeur die parlementslid werd, is er nóg een andere oplossing om de capaciteit verder te vergroten mét behoud van die social distancing. "Momenteel werkt de MIVB nog steeds met beperkte capaciteit. Door terug te keren naar het normale tijdschema, is het mogelijk om het aanbod met 20% te verhogen," beklemtoont Youssef Handichi.

De linkse partij vraagt dan wél om in te gaan op het verzoek van de chauffeurs om de diensten te beperken tot maximaal 8 uur en de diensturen niet in twee te knippen. "Het is een vorm van respect voor het ritme van de werknemer", legt Youssef Handichi uit. "We moeten voorkomen dat de MIVB-bestuurders die al uitgeput zijn, overbelast worden. Maar het is ook een gezondheidsmaatregel. Zo zullen de bestuurders tijdens die lange tussenpauzes niet in de stelplaats vastzitten, op plaatsen waar de social distancing niet kan worden nageleefd. Op die manier waarborgen we de veiligheid en het welzijn van de gebruikers en bestuurders."

Ten slotte bepleit de PVDA de gratis verdeling van herbruikbare maskers. "Door de afschaffing van de quota's die het mogelijk maakten om de afstanden tussen de passagiers te handhaven, houdt de Brusselse regering zich niet aan de richtlijnen van de deskundigen. Maar bovendien legt zij de verantwoordelijkheid voor het bekomen van een masker bij de reizigers. Waarom verdeelt de MIVB geen maskers bij de ingangen van de metrostations, zoals dat in Spanje en Luxemburg gebeurt, in plaats van reizigers die naar hun werk moeten in een moeilijke situatie te plaatsen?" zo vraagt het linkse parlementslid zich af.