De PVDA lanceert haar campagne op het terrein tegen de kilometertaks: "we gaan door tot ze wordt ingetrokken"

De PVDA lanceert haar campagne op het terrein tegen de kilometertaks:

Deze ochtend voerde de PVDA actie aan 5 inrijwegen van Brussel. Daarmee lanceerde de linkse partij haar campagne ‘Stop de kilometertaks’.

“Samen met al degenen die door deze taks getroffen worden, zullen we deze asociale taks stoppen. We zien dat onder druk van de mobilisatie, de Brusselse PS al een halve stap heeft moeten terugzetten”, zegt Vindevoghel die actie voerde door autombilisten te laten toeteren tegen de kilometertaks en voor efficiënter openbaar vervoer. “We zullen doorgaan tot de kilometertaks helemaal van de baan is”, zegt ze vastberaden.

De PVDA lanceerde al een online petitie die meer dan 9000 handtekeningen verzamelde op amper twee weken tijd, maar wil het daarbij niet laten. “We willen met de petitie naar de werknemers van Brussel of die pendelen naar Brussel, gaan die erdoor getroffen zullen worden. Dinsdag stonden we al aan de poorten van Audi Brussels. Begin januari gaan we een tournee doen van alle belangrijke bedrijven in Brussel en de rand”, legt Vindevoghel, die ook in de kamercommissie van mobiliteit zit, uit.

TEKEN DE PETITIE OP

De gemeenteraadsleden van de PVDA zullen in de gemeenteraden moties indienen tegen de kilometertaks en voor efficiënter openbaar vervoer. “Die zijn gewoon een noodzakelijke voorwaarde om het autogebruik te kunnen verminderen in de hoofstad. Vandaag hebben nog te veel werknemers geen efficiënt alternatief voor de auto om naar het werk te rijden”, benadrukt de vroeger Sabena-syndicaliste.

De linkse partij bekritiseert dan ook de fikse prijsverhogingen van de tarieven van de MTB abonnementen. “Er wordt gezegd dat mensen de trein nemen, maar ze maken geen de parkings rond de stations betalend.” Ze verzekeren ons dat ze minder auto's willen, maar ze maken openbaar vervoer duurder. Ze willen zogezegd automobilisten overtuigen om hun auto achter te laten aan de ontradingsparkings aan de rand van Brussel. Maar tegelijkertijd heeft diezelfde Brusselse regering beslist om de Erasmus en Herrmann-Debroux parkings duurder te maken. Dan kun je je toch afvragen wat er echt is van zogenaamde doelstellingen van een stad met minder auto's en minder vervuiling. En of de ambitie van die kilometertaks niet vooral is om bijna een half miljard euro binnen te rijven”, besluit Vindevoghel.