De PVDA dient een resolutie in bij het Brussels Parlement om het Josaphat-terrein voor 100% in publieke handen te houden.

Het ontwikkelingsproject op het braakliggende Josaphat-terrein verdeelt de Brusselse regering: de PS wil de helft van de woningen op het terrein verkopen aan privé-ontwikkelaars, terwijl Ecolo-Groen elke woningbouw weigert. Voor de PVDA is het mogelijk om tegemoet te komen aan de huisvestingscrisis en de milieuproblematiek, op voorwaarde dat het terrein voor 100% in publieke handen blijft. Daarom dient de linkse partij een resolutie in die betaalbare woningen en de aanleg van publiek toegankelijke groene ruimten wil garanderen.

Voor PVDA-parlementslid Leïla Lahssaini wordt de huisvestingscrisis door de Brusselse regeringspartijen geminimaliseerd, ook in het Josaphat-dossier: "Praten deze partijen ooit met de gezinnen die in te kleine appartementen wonen of die hun huur niet meer kunnen betalen? We hebben het hier over ouders die in hun woonkamer slapen zodat hun kinderen een eigen kamer hebben, over kinderen die ziek worden omdat ze in beschimmelde kamers slapen.” Volgens de Schaarbeekse politica zijn er niet veel mogelijkheden om de crisis aan te pakken: "We hebben veel meer sociale en publieke woningen nodig. Dat is de enige manier om de explosie van de huurprijzen in het Gewest weer onder controle te krijgen. En dan ga je de laatste openbare gronden niet verkopen aan de private markt.” PVDA heeft in het Brussels Parlement een resolutie in die zin ingediend: "We willen garanderen dat alle woningen die op de Josaphat-site worden gebouwd, openbaar zullen zijn, maar ook dat de toekomstige bewoners toegang zullen hebben tot groene ruimten".

Leïla Lahssaini is kritisch voor de verschillende partijen in de Brusselse regering: "De PS is bereid om de helft van de toekomstige woningen aan grote vastgoedontwikkelaars te verkopen. Ter herinnering: dit is de partij die vier jaar geleden 5.000 extra sociale woningen beloofde en er in werkelijkheid niet eens 1.000 heeft gebouwd. Met zo'n rampzalig rapport, moet je het aanbod van betaalbare woningen vergroten, o.a. op de Josapat-site.” Het Brusselse parlementslid bekritiseert ook wat zij beschrijft als de dubbele tong van Ecolo-Groen wat betreft het huisvestingsprobleem: "Ze zeggen dat ze betaalbare woningen voor iedereen willen, maar in werkelijkheid blokkeren ze op elk niveau enige vooruitgang. In Vorst zijn ze al sinds 2006 aan de macht en hebben ze 200 sociale woningen 15 jaar lang leeg laten staan. In Schaarbeek is Ecolo al 20 jaar aan de macht met DeFI, en het is de gemeente met het laagste percentage sociale woningen in het Gewest.