De PVDA dient een resolutie in voor een staakt-het-vuren in Gaza in het Brussels parlement

De PVDA heeft in het Brussels parlement een dringende resolutie ingediend die onder meer oproept tot een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza. De VN en verschillende NGO's, zoals Amnesty International, roepen op om een einde te maken aan de humanitaire ramp in de Gazastrook. Dit initiatief moet ervoor zorgen dat ook ons land zich expliciet uitspreekt voor een staakt-het-vuren.

Françoise De Smedt: "Het is onze verantwoordelijkheid om de stem van België in te zetten ten voordele van vrede. Een staakt-het-vuren in Gaza is cruciaal om de levens van burgers te beschermen, de dood van duizenden kinderen een halt toe te roepen en de voorwaarden te creëren voor een duurzame politieke oplossing.”

Ze vervolgt: "De Brusselse regering heeft onlangs verschillende maatregelen aangekondigd met betrekking tot haar relaties met Israël. Wij steunen deze maatregelen wel, maar vinden vooral dat ze niet ver genoeg gaan. Daarom vragen we niet alleen om een staakt-het-vuren, maar stellen we ook voor om de economische missies van de regering naar Israël stop te zetten en het kantoor in Tel Aviv van het Brussels Business Support Agency, Hub.brussels, te sluiten."

"Deze resolutie van de PVDA in het Brussels Parlement komt na de eerder al aangenomen resoluties van de Stad Brussel en de Stad Charleroi. Zij riepen al op tot een staakt-het-vuren in de regio. Sinds enkele weken kwam er ook een bredere internationale beweging op gang die oproept tot een staakt-het-vuren. In verschillende Europese landen en op alle continenten vinden protesten plaats.”

De PVDA roept het voltallige Brusselse parlement op om deze resolutie te steunen en met één stem de internationale gemeenschap aan te sporen actief mee te werken aan een vreedzame oplossing van het conflict.