De PVDA dient een ordonnantie in om de huurindexering in Brussel een bijkomend jaar te blokkeren

Het Brussels Gewest had in oktober 2022 de huurindexering gedeeltelijk geblokkeerd voor één jaar, op een moment dat de huurindexering boven de 10% steeg en veel gezinnen in gevaar bracht. Als het blokkeren van de huurindex nu wordt opgeheven terwijl de inflatie nog steeds hoog is, zal het aantal huurders dat de huur niet meer kan betalen exploderen, zo vreest de PVDA. Parlementslid Françoise De Smedt dient in het Brusselse Parlement een ordonnantie in waarin ze oproept om de maatregel voor minstens één extra jaar te verlengen.

De aanhoudende prijsstijgingen duwen steeds meer Brusselse gezinnen in de problemen. Voor Françoise De Smedt, PVDA-fractieleider in het Brussels Parlement, is de situatie onhoudbaar: "Steeds meer gezinnen kunnen hun huur niet meer betalen. Door de inflatie is het mogelijk dat een huurprijs van €1.000 in 2021, vandaag €1.155 bedraagt. Dat betekent een meerkost van €1.900 extra huur sinds 2021.

Volgens het PVDA-parlementslid heeft de gedeeltelijke bevriezing van de indexering die in het najaar 2022 werd ingevoerd, veel Brusselse gezinnen geholpen. Hoewel de maatregel niet volstaat en Brussel dringend nood heeft aan een bindend rooster van huurprijzen, zal het stopzetten van de tijdelijke bevriezing van de huurindex voor serieuze problemen zorgen bij gezinnen. "In tegenstelling tot Wallonië en Vlaanderen heeft de Brusselse regering géén correctiemechanisme voorzien dat verhuurders verhindert om het volledige bedrag van de indexering die ze dit jaar niet konden toepassen, in te halen zodra de bevriezing wordt opgeheven. Het risico bestaat dus dat de huren plots met 15,5% zullen stijgen”.

Ze vervolgt: "Uit antwoorden op onze parlementaire vragen stellen we vast dat het aantal afgegeven EPB-certificaten is gestegen sinds de invoering van de ordonnantie. In 2022 waren er gemiddeld 2.298 per maand, wat stijgt tot 3.188 per maand in de eerste zes maanden van 2023. Dit is een eerste stap om ook renovatie aan te moedigen".

De PVDA heeft daarom een voorstel voor ordonnantie ingediend in het Brussels Parlement om het beperken van de huurindexatie te verlengen. De in 2022 ingevoerde bevriezing nu stopzetten, is voor de linkse politica geen optie: "We moeten de maatregel op zijn minst met één jaar verlengen. Verschillende organisaties voor het recht op wonen zeiden vorig jaar al dat 12 maanden niet genoeg zou zijn. Als we nu niet ingrijpen, stevenen we regelrecht af op een ramp".