De Brusselse regering gaf al minstens 263 miljoen euro uit aan consultancybureaus, blijkt uit onderzoek door PVDA

De krant La Libre bracht vorige week naar buiten dat de huidige Brusselse regering 107 miljoen euro uitgaf aan externe consultancy. “Een gul bedrag, maar de werkelijkheid is nog erger. Volgens onze informatie gaat het om minstens 263,7 miljoen euro tussen 2018 en 2023”, zegt Françoise De Smedt, fractieleider van de PVDA in het Brussels parlement. “Terwijl onze regering 150 miljoen euro bespaart op de openbare diensten, worden miljoenen euro’s verspild aan externe consultancy. Dat moet stoppen. We vragen volledige transparantie over deze astronomische consultancykosten.”

"De cijfers die La Libre naar buiten bracht, zijn maar het topje van de ijsberg. De werkelijke uitgaven liggen aanzienlijk hoger”, legt De Smedt uit. De PVDA heeft een reeks parlementaire vragen gesteld over de consultancy uitgaven door de Brusselse regering. Daaruit blijkt nu dat de regering minstens 263,7 miljoen euro uitgaf aan consultancybureaus tijdens de huidige legislatuur. De linkse afgevaardigde vervolgt: “Elke Van den Brandt heeft voor de MIVB maar liefst 144 miljoen uitgegeven aan consultants. Da’s een enorm bedrag. Sven Gatz betaalde al 16 miljoen aan Deloitte om de kilometerheffing voor te bereiden.”

"We weten dat Deloitte meer dan 93 miljoen euro heeft ontvangen van de Brusselse regering tussen 2018 en 2023. Maar het blijft moeilijk om het totale bedrag te traceren", legt Françoise De Smedt uit. “Er is een algemeen gebrek aan transparantie bij de Brusselse regering”. Volgens haar zijn de cijfers die de regering ter beschikking stelt van het publiek, met name via de website openbudget.brussels, bijzonder onvolledig: "We hebben gemerkt dat bepaalde grote bedragen op de Nederlandstalige pagina van de site niet werden weergegeven op de Franstalige versie. In één geval ging het om 16 miljoen euro". Ze vervolgt: "De antwoorden van de ministers op onze vragen zijn vaak vaag en onvolledig. Ze verwijzen ons naar niet-bestaande webpagina's of geven niet alle cijfers te".

Françoise De Smedt vindt dat de Brusselse regering artikel 6 van de wet op de openbaarheid van bestuur in de Brusselse instellingen onvoldoende naleeft: "We vragen duidelijkheid. De regering moet zo snel mogelijk alle informatie over deze uitgaven verstrekken. We willen de echte totaalbedragen kennen. Terwijl de Brusselse regering 150 miljoen euro bespaart, aarzelt ze niet om honderden miljoenen euro's aan consultancy te spenderen. De besparingsregering verergert de crisis voor de Brusselaars, en hun bezuinigingen op openbare diensten zal onze regering méér afhankelijk maken van externe consultants. Dit moet stoppen. Er zijn veel competente ambtenaren in de openbare diensten. We moeten hén het werk laten doen en stoppen met dure privé consultants in te schakelen", is de conclusie van Françoise De Smedt.