Skip to content

De aanleg van Metro 3 financieren met een kilometerheffing is asociaal en onrealistisch

De aanleg van Metro 3 financieren met een kilometerheffing is asociaal en onrealistisch

"De financiële deal die minister Sven Gatz voorstelt om het Metro 3-project te financieren via een  kilometerheffing is onrealistisch en onaanvaardbaar", zegt Brussels PVDA-volksvertegenwoordiger Francis Dagrin. Volgens de PVDA is de kilometer-belasting die de Brusselse regering voorstelt, een oneerlijke factuur die doorgeschoven wordt naar alle werknemers en pendelaars die niet zonder hun auto kunnen. En dat zonder enige garantie dat de nieuwe metrolijn er ooit zal komen. Francis Dagrin hekelt ook de hypocrisie de Parti Socialiste (PS) die doet alsof ze tegen het idee van Sven Gatz is, maar hem tegelijkertijd bijstaat in het nu al voorbereiden van diezelfde kilometerheffing. 

Terwijl de vraag van de financiering voor het metro 3-project nog altijd op tafel ligt, heeft minister van Begroting Sven Gatz (Open Vld) in de pers aangekondigd dat hij pendelaars een deel van de rekening wil laten betalen via de toekomstige inkomsten van de kilometerheffing. Voor Brussels PVDA-parlementslid Francis Dagrin is het idee op zijn zachtst gezegd onaanvaardbaar: "Het metrobudget is uit de hand gelopen en dat zal niet veranderen zolang private consortia de touwtjes in handen hebben. Maar deze kilometerheffing invoeren en beweren dat hiermee de metro zal betaald worden, dat is een leugen". 

De PVDA vraagt om de asociale kilometerheffing volledig te schrappen en om pendelaars en Brusselaars alternatieven op korte termijn te bieden. Francis Dagrin: "Het is tijd om de uitbreiding van de metro in handen van een overheidsbedrijf te leggen, zoals dat trouwens gebeurt bij de Parijse metro met de Société du Grand Paris. Zo houden we de controle over de uitvoering en de toegewezen budgetten.” Hij vervolgt: "Ook wat betreft de financiering stellen we voor om ons te laten inspireren door het in Frankrijk gekozen financieringsmodel op basis van groene obligaties."

De invoering van de toekomstige kilometerheffing brengt ook kosten met zich mee: "De ANPR-camera's zelf zijn een financiële aderlating en bovendien een ernstige inbreuk op de privacy van de Brusselaars", legt het PVDA-parlementslid uit. Hij besluit: "We zijn verbaasd over de reactie van de PS, die enerzijds kritiek heeft op het voorstel van minister Gatz, maar anderzijds eraan meewerkt en in de Brusselse regering al 33,8 miljoen euro heeft uitgegeven aan het kilometerheffings-project, op een totaal budget van 68 miljoen euro, inclusief 25 miljoen euro voor studies, de ontwikkeling van de bijbehorende applicatie en de aankoop van licenties. En nog eens 8,8 miljoen voor de uitbreiding van het netwerk van camera's met nummerplaatherkenning".