Brusselse PVDA-parlementsleden vragen op straat naar mening over duurdere MIVB-prijzen: "Alweer? Maar het is al zo duur!"

Deze vrijdagochtend, 1 december, voerden de Brusselse PVDA-parlementsleden actie tegen de aangekondigde verhoging van de MIVB-tarieven in 2024. De reacties van de mensen waren unaniem: de MIVB-prijzen duurder maken zal de mensen niet stimuleren om het openbaar vervoer méér te gebruiken. “In plaats van de tarieven duurder te maken, moeten we gratis openbaar vervoer invoeren”, zegt Françoise De Smedt van de PVDA.

Françoise De Smedt, fractievoorzitter van de PVDA in het Brussels Parlement: "De Brusselse regering (PS-Vooruit-Groen-ECOLO-DEFI) gaat de tarieven van de MIVB verhogen. Vandaag trokken we de straat op om mensen op de hoogte te brengen van deze beslissing. We hebben het over een stijging met 7%, da’s echt veel. Dat vonden ook de meeste mensen.

"Gaan de tarieven alweer omhoog? Maar het is al zo duur! " antwoordde Stéphane.

"Alles wordt duurder. Behalve ons loon, dat stijgt niet", zeiden Ibrahima en Oscar verontwaardigd.

"Ik ben boos op de Groenen omdat ze enerzijds het autogebruik aanvallen en anderzijds de tarieven voor het openbaar vervoer verhogen", zegt Martine.

"De MIVB-tarieven verhogen? Dat gaat mensen echt niet aanmoedigen om hun auto minder te gebruiken", bevestigt Alexia.

"Duurdere tarieven voor het openbaar vervoer zijn niet de juiste manier om het klimaat te redden”, zegt Mohamed.

De overheid zegt het gebruik van het openbaar vervoer te willen stimuleren. "Maar hoe kan je openbaar vervoer aanmoedigen door het duurder te maken? Deze prijsstijging is onaanvaardbaar op een moment dat de Brusselaars het al moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Na de huur, de kadaster, de waterfactuur en de belasting op de inschrijving van voertuigen, zullen deze asociale en anti-ecologische prijsstijgingen bij de MIVB ingaan in september 2024, net na de verkiezingen van 9 juni 2024", vervolgt Françoise De Smedt.

Ze besluit: "In Luxemburg én in verschillende Franse steden zoals Duinkerke en Calais, is het openbaar vervoer volledig gratis. Ook in Brussel moeten we kiezen voor gratis openbaar vervoer. Het is een sociale en ecologische maatregel en het zou, net als in Frankrijk, gefinancierd kunnen worden door een vervoersbelasting die betaald wordt door grote bedrijven. Veel bedrijven betalen al mee aan de abonnementen van hun werknemers, dus dit zou een manier zijn om het systeem uit te breiden.

De reacties van veel passagiers waren enthousiast.

WhatsApp Image 2023-12-01 at 11.32.16