Brief aan de burgemeesters van de zone Brussel-Zuid

De PVDA schrijft een open brief aan de burgemeesters van de zone Brussel-Zuid waarin ze hun vragen om de problemen van racisme in hun politiedienst ernstig te nemen.

De PVDA vraagt de burgemeesters van de politiezone Brussel-Zuid om de politieagent te ontslaan die beschuldigd wordt van racisme en betrokken is bij de dood van Adil Charrot. De PVDA dringt er ook op aan om de klokkenluiders achter de onthullingen te beschermen.

De burgers krijgen geen gehoor en hun vragen blijven onbeantwoord. Daarom hebben de fractieleiders van de PVDA in de gemeenten van de politiezone Brussel-Zuid (Anderlecht, Sint-Gillis en Vorst) de betrokken burgemeesters een officiële brief gestuurd. De PVDA vraagt hun om de problemen van racisme in hun zone ernstig te nemen.

Lang voordat het schandaal in de pers verscheen, vestigde een politiehoofdinspecteur van de zone de aandacht op het probleem via een mail aan Fabrice Cumps, PS burgemeester van Anderlecht. Dat bleef echter zonder enig ernstig gevolg.

Volgens Giovanni Bordonaro, PVDA-fractieleider in Anderlecht, "moeten we voorkomen dat de gewraakte politieagent op het terrein recidiveert en probeert het goede verloop van het onderzoek binnen de diensten te beïnvloeden. Daarom moet hij op non-actief worden gezet tot de rechtszaak. De politiehiërarchie moet dringend duidelijke maatregelen nemen om klokkenluiders te beschermen. Deze agenten durfden het misbruik, de pesterijen, het seksistische en racistische gedrag van de politieagent tegenover collega's en het publiek aan de kaak te stellen. We moeten ervoor zorgen dat ze niet worden bedreigd, overgeplaatst, gedegradeerd, enz. De tijd dringt. Het risico is te groot dat het huidige interne onderzoek tot gevolg heeft dat klokkenluiders worden geïntimideerd".

"Wij denken dat het probleem diepgeworteld is en dat we een reactie nodig hebben die in overeenstemming is met de situatie. Niet alleen om het publiek te beschermen, maar ook de vele politieagenten die hun werk goed willen doen en lijden onder dit groeiende wantrouwen bij de bevolking", besluit André Crespin, PVDA-politieraadslid voor de zone.