Begroting 2021

Binnenkort starten in het Brussels Gewest de discussies over de begroting. Voor de PVDA hangt de door de PS-Ecolo-Défi-regering voorgestelde begroting voor 2021 als een dreigende onweerswolk boven de gezinnen. We hebben investeringen nodig, voor huisvesting, voor mobiliteit, . . . We hebben covid-steunmaatregelen nodig voor de zelfstandigen, voor de horeca, ...maar als de regering niet op zoek gaat naar nieuwe inkomsten bij de vastgoedspeculanten en de multinationals om dit alles te bekostigen, dan zal zij de werknemers de rekening laten betalen. Dat zien we al bij de invoering van de kilometerheffing.

Françoise De Smedt, PVDA-fractievoorzitster in het Brussels Parlement: "Uitgaven en investeringen zijn nodig om tegemoet te komen aan de behoeften van werknemers die tijdens deze gezondheidscrisis veel verliezen lijden. De schuldaflossingen zullen jaarlijks ongeveer 200 miljoen kosten. De grote vraag is: Wie gaat er betalen?"

Voor de PVDA kan het niet de bedoeling zijn om de afrekening uit te stellen en dezelfde werknemers nog eens te laten betalen.
"Dat is nochtans waarvoor deze regering kiest: zij gaat nog eens in de zakken van de gezinnen tasten om nieuwe inkomsten te vinden. Via de kilometerheffing, met een verwachte extra opbrengst van 300 miljoen per jaar. Via de LEZ, die 5 miljoen zou moeten opleveren. Met scanauto's die de boetes zullen vermenigvuldigen. Via de verhoging van de MTB-tarieven van de MIVB. Hoe kan de economie nieuw leven worden ingeblazen als de regering weeral de koopkracht onder vuur neemt?"

De PVDA vindt dat men vanaf nu andere inkomsten kan vinden:
"In deze crisis zijn er speculanten en vastgoedontwikkelaars, multinationals in de retailsector zoals Amazon maar ook Colruyt, die zich blijven verrijken", zegt de PVDA-fractieleidster. "Het is tijd dat de regering ze doet bijdragen. Als het om gezinnen gaat, heeft de regering veel verbeeldingskracht om ze te laten betalen, dus waarom zouden we niet hetzelfde doen met deze multinationals? Vooral omdat de regering in haar meerjarenplan tot 2024 al besparingen aankondigt die weer op kap van de gezinnen zullen terechtkomen".