10% meer in zes maanden voor een MIVB-jaarabonnement. Stop de automatische indexering van de prijzen van het openbaar vervoer

10% meer in zes maanden voor een MIVB-jaarabonnement. Stop de automatische indexering van de prijzen van het openbaar vervoer

18 december 2024

De PVDA klaagt de nieuwe tariefverhoging van 4,7% aan die gepland is voor februari 2025 en vraagt dat de automatische indexering van de tarieven voor het openbaar vervoer uit het beheerscontract van de MIVB wordt geschrapt. Minder dan zes maanden na de laatste verhoging leidt deze beslissing tot een tariefstijging van 10%: het jaarlijkse abonnement stijgt van 500 naar 550 euro. Aangezien de loonindexering niet alle kostenstijgingen in het dagelijks leven dekt, betekent deze nieuwe aanval op de portemonnee van de Brusselaars een verder verlies aan koopkracht.

De PVDA heeft kritiek op de manier waarop deze verhogingen worden opgelegd. Het nieuwe beheerscontract van de MIVB introduceert een automatische tariefindexering, terwijl deze beslissingen door het Brussels Parlement zouden moeten worden goedgekeurd. "Hoe kunnen we accepteren dat zulke ingrijpende beslissingen voor de burgers achter hun rug om worden genomen? Brusselaars krijgen deze verhogingen opgelegd zonder debat, zonder transparantie en zonder enige mogelijkheid om invloed uit te oefenen op politieke keuzes," zegt Françoise De Smedt, PVDA-fractievoorzitster in het Brussels Parlement.

In plaats van de tarieven te verhogen om de begroting aan te vullen, roept de PVDA op om de buitensporige consultancykosten van de MIVB aan te pakken, die in de afgelopen vijf jaar meer dan 140 miljoen euro hebben gekost. "Hoe kan men zulke uitgaven rechtvaardigen terwijl er steeds meer van de reizigers wordt gevraagd? Dit geld had gebruikt kunnen worden om de dienstverlening te versterken of de tarieven te bevriezen. Het is een schadelijk beleid dat de Brusselse bevolking extra belast, en dat is onaanvaardbaar," stelt de volksvertegenwoordiger.

"Water, gas, elektriciteit, huurprijzen… alles stijgt, behalve de lonen. Deze nieuwe stijging van de prijzen voor het openbaar vervoer, bovenop de andere lasten die de huishoudens treffen, is onhoudbaar," verklaart Françoise De Smedt. "In plaats van het openbaar vervoer toegankelijk en aantrekkelijk te maken, straffen deze verhogingen degenen die geen andere keuze hebben dan het te gebruiken." De PVDA vraagt om een onmiddellijke bevriezing van de MIVB-tarieven, de afschaffing van de automatische indexering in het beheerscontract en een audit van de consultancykosten van de MIVB. "Het is niet aan de reizigers om op te draaien voor de fouten van een inefficiënt beleid. Openbaar vervoer moet betaalbaar zijn voor iedereen, geen luxe," besluit Françoise De Smedt.