Nazistische barbaarsheid: dat nooit meer. 50 Brusselse jongeren bezoeken Breendonk

Comac, de jongerenbeweging van de PVDA (Partij van de Arbeid van België) en de Communistische Partij (CPB) organiseren op 10 mei een bezoek aan het Fort van Breendonk. “Opdat men de nazistische barbaarsheid en de duizenden Verzetsstrijders die hun leven gaven opdat wij vrij zouden kunnen leven nooit zou vergeten”, legt Petya Obolensky, verantwoordelijke van Comac, uit.

De dag van het einde van de Tweede Wereldoorlog is geen feestdag meer, maar de jongeren beslisten van 10 mei hun 'dag van de Bevrijding' te maken.

Op zondag 10 mei gaan een vijftigtal jongeren van Comac (de jongerenbeweging van de PVDA) samen met jongeren van de Brusselse Federatie van de Communistische Partij het Fort van Breendonk bezoeken. Dit fort was tijdens de Tweede Wereldoorlog een politieke gevangenis, maar ook de plaats waar vele Verzetsstrijders werden opgesloten, gemarteld en geëxecuteerd.

Het bezoek wordt begeleid door Simon Gronowski, voorzitter van de Unie van Joodse gedeporteerden van België, die zelf op 11-jarige leeftijd werd opgesloten in de Dossinkazerne, samen met zijn moeder en zus. Op 19 april 1942 worden ze per trein naar Auschwitz gedeporteerd, maar dankzij de sabotage door drie jonge Verzetsstrijders te Boortmeerbeek wordt de trein gestopt. Simon Gronowski slaagt erin uit de trein te ontsnappen, maar de rest van het gezin zal naar Polen worden gedeporteerd en daar sterven. De drie jonge Verzetsstrijders zullen worden aangehouden en geëxecuteerd in Breendonk.

Het is aan deze drie jonge Verzetsstrijders dat de jonge bezoekers uit de Brusselse volkswijken hulde zullen brengen.

Petya Obolenski, verantwoordelijke van Comac: “Dit kan voor sommigen een verre herinnering lijken. Maar als wij dit bezoek organiseren voor de dag van de overwinning op het nazisme, dan is dat opdat niemand het heldhaftige verzet van de mannen en vrouwen die de fascistische wreedheid overwonnen zou vergeten”.

Voor Vladimir Caller (Secretaris van de Brusselse Federatie van de Communistische Partij) “moet de dag van het einde van de Tweede Wereldoorlog een herdenkingsdag blijven. Men kan mensen zaken bijbrengen en ook oproepen tot waakzaamheid. Het risico op de terugkeer van het fascisme is nog steeds actueel, zoals we vandaag in Oekraïne moeten vaststellen”.

De jonge Brusselaars zullen daarna Antwerpse jongeren vervoegen en deelnemen aan het festival “Diversity in Antwerp City”, georganiseerd door de jongeren van de PVDA Antwerpen. Petya Obolensky: “Meer dan ooit sinds 1945 wordt racisme vandaag gebruikt als een gif om de mensen te verdelen en te voorkomen dat zij zich organiseren tegen de 1% geprivilegieerden. Bij Comac weten wij dat 'al wat ons verdeelt ons verzwakt'. Daarom gaan wij naar het antiracistisch alternatief volksfestival, in de stad die het laboratorium vormt voor de N-VA: Antwerpen.”. Dit wijkfestival wil racisme en onverdraagzaamheid bestrijden. Duizenden jongeren zullen er mekaar treffen onder de slogan “in solidariteit samenleven, tegen elke vorm van racisme en verdeling”.

Praktische informatie:

Waar? Vertrek om 10u aan de Maurice Lemonnierlaan n°171

Wat? Bezoek aan het Fort van Breendonk en “Diversity in Antwerp City”

Wie? Een vijftigtal jongeren van Comac – De Brusselse Federatie van de CP

Meer informatie : Petya Obolensky: 0485/19 34 55