De verhoging van de MIVB-tarieven gaat in tegen de doelstelling om het autoverkeer in en rond Brussel terug te dringen

De verhoging van de MIVB-tarieven ontmoedigt werknemers die naar Brussel reizen om het openbaar vervoer te gebruiken, aldus de PVDA.

"Vorige week betoogde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt in het parlement dat de prijzen voor het Brusselse openbaar vervoer in 2023 niet zouden stijgen. Zij heeft hiervoor 9,3 miljoen euro beschikbaar gesteld in de begroting die de Brusselse regering vorige week heeft voorgesteld. Amper een week later blijkt dit verhaal niet helemaal waar te zijn. Via de verhoging van de Brupass zullen ook de gebruikers van de MIVB het in hun portemonnee voelen", klaagt PVDA-volksvertegenwoordiger Youssef Handichi aan.

"Als we het gebruik van het openbaar vervoer in plaats van de auto willen aanmoedigen, moeten we de Brupass-formule toegankelijker maken, waardoor werknemers die in de rand van Brussel wonen naar de hoofdstad kunnen reizen.” Voor de PVDA druist deze beslissing in tegen de wil om het autoverkeer in het Brussels Gewest terug te dringen.

"De regionale overheid moet logisch blijven in haar wens om het autoverkeer terug te dringen. Gezien vanuit de doelstellingen van Good Move en zijn autoluwe wijken is het onbegrijpelijk om zo'n asociale beslissing te nemen die de toegang tot het openbaar vervoer bemoeilijkt. In plaats van de tarieven te verhogen, moeten we ze net proberen te verlagen. De Brupass-formule, evenals de Brupass XL, die het gebruik van verschillende openbare vervoersmaatschappijen mogelijk maakt om Brussel en zijn rand te verbinden, is één van de sleutels om de alternatieven voor de auto te versterken", besluit Youssef Handichi.