MIVB gaat niet in beroep in haar discriminatiezaak: de PVDA feliciteert het beheerscomité en vraagt de regering dezelfde weg te volgen

Twee weken geleden werd de MIVB veroordeeld wegens discriminatie van een sollicitante die een hoofddoek droeg. Het beheerscomité van de MIVB heeft beslist niet in beroep te gaan tegen de uitspraak. De PVDA, bij monde van Brussels volksvertegenwoordiger en voormalig buschauffeur Youssef Handichi, zegt "opgelucht" te zijn en noemt het een "eerste overwinning". Voor de linkse partij "moeten we het beheerscomité feliciteren met deze inclusieve en moedige beslissing. Nu is de regering aan zet: zij moeten de beslissing bekrachtigen".

De linkse volksvertegenwoordiger had het beheer van de MIVB vorige week schriftelijk verzocht om niet in beroep te gaan. Youssef Handichi: "Het is een opluchting. De spanning heeft lang genoeg geduurd voor de eiser maar ook voor de verenigingen die strijden tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Hun mobilisatie was succesvol en leidde tot deze eerste overwinning. Wij feliciteren hen en het beheerscomité van de MIVB, dat een inclusieve en moedige beslissing heeft genomen. De bal ligt nu bij de regering, die dezelfde weg moet volgen."

En verder: "We blijven waakzaam, want hiermee is de kous niet af. De regeringspartijen hebben de kans om discriminatie terug te dringen en de emancipatie van vrouwen te bevorderen, waar werk de sleutel toe is. Ze moeten er dus voor zorgen dat werkneemsters eindelijk worden beoordeeld op hun vaardigheden en de kwaliteit van hun dienstverlening, in plaats van op hun uiterlijk en geloof. Dit kunnen ze doen door het arbeidsreglement van de MIVB en andere overheidsinstanties aan te passen, zoals Actiris in 2015 heeft gedaan."

Hij besluit: "De regering moet alle soorten discriminatie aanpakken, die in Brussel schering en inslag is, gezien het gebrek aan banen en de concurrentie die dit in de particuliere sector veroorzaakt. Daarom hebben wij een ordonnantie ingediend zodat het Gewest zelf onderzoek naar discriminatie op de arbeidsmarkt kan doen en de betrokken werkgevers vervolgens kan bestraffen."