Horeca: PVDA wil private handelshuren verlagen om zelfstandigen te steunen

Deze week staat in het teken van de langverwachte heropening van de horeca. Een opening die ondanks alles moeilijk belooft te zijn, gezien de te respecteren gezondheidsmaatregelen, die het rendement verminderen. Voor de PVDA hebben cafés en restaurants extra steun nodig om een van de belangrijkste kosten te dekken: de huur.

"Het is een zeer zwaarwegend vast bedrag dat moet worden betaald, ongeacht of het om een volledige of gedeeltelijke opening gaat. Naar onze mening is het essentieel om deze last te verlichten en een herstart mogelijk te maken zonder het zwaard van Damocles boven het hoofd", zegt Francis Dagrin, Brussels parlementslid van de PVDA. "Daarom vragen wij om de huurlasten gedurende de hele sluitingsperiode op te heffen en om de huurprijzen vanaf nu tot september met 50 % te verminderen, met een herevaluatie op dat moment. Dit betekent een terugbetaling van de sinds maart betaalde huurgelden".

Volgens de PVDA heeft de overheid deze hefboom te weinig gebruikt. "Gemeenten hebben het initiatief genomen om te stoppen met de huur voor hun gebouwen aan te rekenen. Maar het Gewest durft dit niet te vragen aan privé-eigenaars. Dit kost het Gewest nochtans niets en het doel is om de meerderheid van de grote café-eigenaars zoals Ab-Inbev, die het grootste deel van de huurmarkt in handen hebben, te raken. Ik ben er zeker van dat Inbev - dat in 2019 7,4 miljard winst maakte - zal kunnen standhouden", aldus het Brussels parlementslid. "We weten dat de horecaverhuurmarkt niet in handen is van Jan Modaal, maar van grote ontwikkelaars en multinationale bierbedrijven."

Voor de Partij van de Arbeid van België is het tijd dat de sterke schouders de horeca helpen te redden. "Wij zijn er uiteraard voorstander van dat het Gewest de sector financieel steunt. Maar het is voor ons ondenkbaar dat de grote vissen de huur blijven opeisen en de kleine zelfstandigen benadelen. Als we de horeca echt willen steunen en redden, moeten de grote eigenaars en de brouwersgiganten enkele offers brengen", besluit Francis Dagrin. Het parlementslid zal deze kwestie aan de orde stellen tijdens de volgende vergadering van de commissie voor werkgelegenheid en economie.