Fiasco huurtoeslag in Brussel: PVDA vraagt onderzoekscommissie

De afgelopen maanden raakte bekend dat meer dan 11 000 gezinnen op de wachtlijst voor sociale huisvesting hun rechtmatige huurtoeslag niet hebben ontvangen. Na verscheidene beloften dat de situatie zo spoedig mogelijk zou worden opgelost, noemt de staatssecretaris voor huisvesting nu september als de uiterste datum voor de betalingen. De PVDA spreekt van een echt fiasco, waarvan de redenen onduidelijk blijven. De linkse partij zal vragen om een parlementaire onderzoekscommissie op te richten om de situatie op te helderen, lessen te trekken en mogelijke politieke verantwoordelijkheden te onderzoeken.

Françoise De Smedt, PVDA-fractieleidster in het Brussels parlement, steekt haar woede niet onder stoelen of banken: "De gezinnen worden hierdoor hard getroffen: schulden, verarming, verhuis naar een nog ongezonder appartement, ziekte... Sommigen zijn zelfs een groepsvordering begonnen. En toch beantwoordt staatssecretaris Nawal Ben Hamou nog altijd niet al onze vragen. Waarom heeft men maanden getalmd vooraleer te reageren? Hoe groot is het probleem precies en wat zijn de oorzaken? Waarom moeten particuliere consultants worden aangetrokken om de administratie te versterken? Wat onderneemt de directrice van Brussel Huisvesting, wiens mandaat ten einde loopt en die blijft zeggen dat het een "storm in een glas water" is? Daarom willen wij een onderzoekscommissie. We moeten lessen trekken, maatregelen nemen om te voorkomen dat het nog eens gebeurt en ook kijken naar mogelijke politieke verantwoordelijkheden."