Skip to content

Discriminatie van personen met beperkte mobiliteit in de lage-emissiezones: de PVDA dient een resolutie in

Discriminatie van personen met beperkte mobiliteit in de lage-emissiezones: de PVDA dient een resolutie in

Sinds 1 januari 2020 mogen auto’s met EURO 3 niet langer binnen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De criteria voor de LEZ (lage-emissiezone) zijn niet alleen antisociaal, ze discrimineren ook mensen met beperkte mobiliteit. De PVDA is van mening dat er meer afwijkingen moeten worden toegestaan, net zoals in de andere regio’s. Om dat te bereiken dient de linkse partij een resolutie in bij het Brussels parlement.

Françoise De Smedt, fractievoorzitter van de PVDA in het Brussels parlement: “Door de verschillen in de afwijkingen die de regio’s toestaan, kunnen sommige mensen met beperkte mobiliteit niet langer met hun auto naar Brussel rijden, ook al hebben ze toestemming om in Vlaanderen en Wallonië te rijden. Dat is een belachelijke vorm van discriminatie! Alsof die mensen hun handicap aan de taalgrens stopt!”

Om dat probleem op te lossen heeft de PVDA-fractie een resolutie ingediend bij het Brussels parlement. Françoise De Smedt: “Wij dienen een resolutie in waarbij we de Brusselse regering vragen een afwijking toe te staan voor iedereen die  beschikt over een parkeerkaart voor personen met een handicap. Met die maatregel zijn de antisociale aspecten van de LEZ niet opgelost, maar het is op zijn minst een mooi gebaar, een stap in de goede richting.”

De PVDA neemt dit initiatief naar aanleiding van de getuigenissen die onlangs in de pers zijn verschenen, vertelt Françoise De Smedt: “De voorbije dagen hebben we in de kranten verschillende getuigenissen gelezen van mensen die over een parkeerkaart PBM beschikken en voor wie in Vlaanderen een afwijking op de LEZ-criteria geldt, maar niet in Brussel.” En ze vervolgt: “Zoals Patrick, een 63-jarige Limburger met zware hartproblemen. Hij rijdt geregeld naar Brussel om zijn zoon en vrienden te bezoeken. Hij heeft een auto met Euro 3-norm. In Vlaanderen mag hij daar overal mee rijden – dankzij zijn parkeerkaart PBM geniet hij van een afwijking op de LEZ-regels – maar Brussel mag hij niet binnen. Het openbaar vervoer kan hij niet nemen, dat is te lastig voor hem, en van zijn gehandicaptenuitkering kan hij geen nieuwe auto kopen.”

De PVDA vindt de huidige LEZ antisociaal en vraagt de regering zich soepeler op te stellen voor PBM’s, personen met beperkte mobiliteit. Françoise De Smedt: “Dat voorbeeld bewijst dat de LEZ in Brussel zoals die nu wordt toegepast antisociaal is. Momenteel kunnen personen met beperkte mobiliteit alleen een afwijking krijgen als ze kosten hebben gedaan om hun auto aan te passen. We mogen nochtans stellen dat voor PBM’s zelfs een kleine verplaatsing soms al een calvarietocht kan zijn. Bovendien kampen ze niet alleen met gezondheidsproblemen, ze lopen ook meer risico om in de armoede te belanden. De meeste inkomensvervangende tegemoetkomingen liggen onder de armoedegrens. Daarom vragen we de Brusselse regering zich een beetje soepeler op te stellen.”