DE PVDA WIL DE ONTSTALGVERGOEDINGEN VOOR BURGEMEESTERS MET EEN PARLEMENTAIRE ZETEL VERBIEDEN.

In het Brussels parlement cumuleren verschillende parlementair verkozenen de functie met de functie van burgemeester of schepen. Ze kunnen een riante ontslagvergoeding ontvangen. De PVDA heeft een voorstel geïntroduceerd om de ontslagvergoeding voor burgemeesters of schepenen met een parlementaire zetel te verbieden.

Michaël Verbauwhede, Brussels volksvertegenwoordiger voor PVDA: "Voor sommige parlementairen-burgemeesters, die al verschillende mandaten hebben uitgeoefend kan deze vergoeding oplopen tot meer dan 400.000 euro bruto. Dit is er zwaar over als je ze vergelijkt met de ontslagvergoedingen van de Brusselse werkers. Deze bedragen zijn even hoog als enkele jaarsalarissen van de gewone Brusselaars. En daarbij komt dat een ontslagvergoeding dient ter bescherming van loonverlies. Terwijl deze burgemeesters-parlementairen hun loon van burgemeester blijven houden na het einde van hun parlementair mandaat." De linkse partij zal een wetsvoorstel indienen in het Brussels parlement om deze ontslagvergoedingen te verbieden voor parlementairen die burgemeester of schepen zijn of zullen worden.

"In het Brussels parlement hebben verschillende parlementairen-burgemeesters en parlementairen-schepenen recht op hoge ontslagvergoedingen: Catherine Moureaux en Ahmet Gjanja van de PS. Pierre Kompany van de CDH, Vincent De Wolf van de MR, enz." stelt Michaël Verbauwhede. "In totaal gaat dat over veel geld. Ons systeem van ontslagvergoedingen van parlementairen is dus het duurste van heel Europa. Vergeet niet dat het over overheidsmiddelen gaat, betaald door de belastingbetaler. Ons voorstel wil een einde maken aan de extreem hoge ontslagvergoedingen van parlementairen die als burgemeester of schepen zitten.” besluit hij.