Skip to content

De PVDA verzoekt - in afwachting van een met de sector overlegd taxiplan - om dringende tijdelijke steun voor VVB-chauffeurs (wagen met chauffeur) die sinds afgelopen vrijdag werkloos zijn

De PVDA verzoekt - in afwachting van een met de sector overlegd taxiplan - om dringende tijdelijke steun voor VVB-chauffeurs (wagen met chauffeur) die sinds afgelopen vrijdag werkloos zijn

Voor Youssef Handichi, PVDA-volksvertegenwoordiger in het Brussels Parlement, tonen de gebeurtenissen van afgelopen vrijdag aan hoe de Brusselse regering de hele taxisector tot slaaf van de multinational Uber heeft gemaakt. Na een beslissing van het Hof van Beroep besliste Uber op een eenzijdig door Uber vastgestelde datum en tijdstip alle samenwerking met VVB-chauffeurs onmiddellijk te beëindigen. Deze chauffeurs zitten van de ene dag op de andere zonder werk en zonder alternatief. Youssef Handichi: "De Brusselse regering draagt de grootste verantwoordelijkheid voor deze asociale situatie omdat ze de Uberwolf in de taxisector heeft toegelaten."

Youssef Handichi voegt eraan toe: "Er moet een taxiplan worden vastgesteld dat in overeenstemming is met de belangen van de hele sector, zowel taxichauffeurs als VVB-chauffeurs. En daarvoor is het absoluut noodzakelijk dat er een publieke app komt waarover sinds het begin van dit dossier wordt gesproken. Dit is de enige manier om de multinationals Uber & Co ervan te weerhouden de overheid 'in de pas te doen lopen' door het leed van chauffeurs te misbruiken. Zo niet, wat wordt dan de volgende eis van deze multinational?" Het linkse parlementslid herinnert eraan dat de regering al jaren spreekt over een regionale applicatie. "Waarom duurt het zo lang? Taxibedrijven hebben verschillende apps gelanceerd, de MIVB heeft ervaring met apps (Maas), waarom heeft het gewest nog altijd geen app?", vraagt Youssef Handichi zich luidop af.

"Met een openbare app zouden alle chauffeurs hun huidige kosten kunnen verlagen, aangezien zij niet langer de maandelijkse huur aan de telefooncentrales zouden moeten betalen, noch de marge van 25% op elke rit die door Uber & Co wordt geëist en die naar belastingparadijzen wordt doorgesluisd. Dit komt zowel ten goede aan de chauffeurs, die een beter inkomen zullen hebben, als aan de gebruikers, die minder zullen betalen voor de rit. Allemaal voordelen voor de gebruikers en een uitstekende manier om de sector nieuw leven in te blazen", aldus Youssef Handichi.