Video - De PVDA met go-carts voor het kabinet van Elke Van den Brandt om de intrekking van de kilometerheffing te eisen

Afgelopen zondag 16 mei organiseerde de PVDA een go-cartparade tegen de kilometerheffing. Een stoet van ongeveer dertig go-carts reed langs de zetel van de PS en het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt om de intrekking van de kilometerheffing te eisen. De regering had beloofd dat de Brusselaars niet meer belasting zouden hoeven betalen dankzij het afschaffen van de verkeersbelasting. Maar uit een rapport van interfederale deskundigen blijkt dat de nieuwe belasting de Brusselse gezinnen ongeveer 50 miljoen meer zal kosten. De PVDA klaagt dat aan.

Voor Youssef Handichi, PVDA-volksvertegenwoordiger in het Brussels Parlement, "toont het succes van deze uitzonderlijke actie aan dat de werknemers en gezinnen erg kwaad zijn over deze asociale kilometerheffing. De mensen zijn boos. Uit het verslag van de deskundigen blijkt dat de kilometerheffing de Brusselaars 50 miljoen meer zal kosten dan de verkeersbelasting. De regering heeft dus gelogen. Bovendien zullen de Brusselaars indirect opdraaien voor de 90 miljoen aan kosten die nodig zijn om het systeem op te zetten. We zitten midden in een sociale crisis. We moeten ervoor zorgen dat de economie weer op gang komt en dat de koopkracht stijgt in plaats van de belastingen op arbeiders en huishoudens te verhogen!"

Het deskundigenrapport bevestigt ook dat de kilometerheffing zal leiden tot ontwijkingsstrategieën, waarbij bestuurders hun trajecten verlengen om de belasting te omzeilen. Volgens Youssef Handichi "zal de kilometerheffing de files en vervuiling alleen maar verplaatsen. We moeten vooral efficiënt en betaalbaar openbaar vervoer ontwikkelen", aldus de linkse volksvertegenwoordiger.

De PVDA hoopt dat deze actie de regering zal doen afzien van deze belasting. Youssef Handichi: "We blijven druk uitoefenen op de regering. Het wordt tijd dat de regering voor eens en voor altijd afziet van deze asociale belasting, die degenen straft die geen andere keuze hebben dan met de auto naar het werk te gaan, bij gebrek aan efficiënte en betaalbare alternatieven." De volksvertegenwoordiger besluit: "Wij steunen de strijd tegen klimaatverandering en voor een betere luchtkwaliteit, in de eerste plaats door een efficiënt, democratisch en milieuvriendelijk openbaar vervoer uit te bouwen. Dit is iets anders dan onrechtvaardige belastingen heffen die mensen afhouden van de noodzakelijke strijd voor het milieu."

klik hier om de video te zien