De PVDA is bereid om een wisselmeerderheid te ondersteunen om de huurindexering tot 2% te beperken

Nawal Ben Hamou legt de beperking van de huurindexering op 2% weer op tafel. De staatssecretaris voor Huisvesting spreekt expliciet over een wisselmeerderheid. Voor de PVDA "moeten we deze kans grijpen om ervoor te zorgen dat deze maatregel met spoed wordt aangenomen". De PVDA zal ook een ordonnantievoorstel indienen om deze indexering van de huurprijzen te beperken, teneinde snel resultaat te boeken.

Françoise De Smedt, PVDA-fractievoorzitster in het Brussels Parlement: "De huurprijzen in Brussel zijn al erg hoog en de komende indexering zal de huurders zeer veel pijn doen. Voor een huurprijs van 1030 euro per maand, wat het gemiddelde wordt op de huidige privémarkt in Brussel, betekent dit een jaarlijkse stijging van bijna 1000 euro! Huurders kunnen geen kant meer op, hoe moeten gezinnen hun huur betalen met zo'n verhoging? En dan hebben we het niet eens over de prijsstijgingen van energie, brandstof, voedingswaren enz. Wij zijn bereid een alternatieve meerderheid te vormen om ervoor te zorgen dat deze maatregel om de indexering te beperken met spoed wordt aangenomen."

Voor de PVDA moet er snel gehandeld worden. Françoise De Smedt: "Wij zullen dan ook een ordonnantievoorstel indienen om deze huurindexering te beperken tot 2%. Wij willen zo snel mogelijk vooruitgaan en tot deze wisselmeerderheid komen. Dat zal een verademing zijn voor alle huurders in ons Gewest."