De PVDA brengt stoffen maskers naar het spoorwegpersoneel van de ateliers van Vorst.

Honderden vrijwilligers beantwoordden de oproep van de PVDA om maskers te maken voor de werknemers in de openbare diensten. De eerste maskers zijn vandaag geleverd aan het spoorwegpersoneel van de ateliers in Vorst.

"Ze werken heel dicht op elkaar en nochtans zijn ze nog altijd niet beschermd. Het is nu al 6 weken sinds het begin van lockdown. Hoe is dat toch mogelijk?“ vraagt Brussels volksvertegenwoordiger Youssef Handichi zich af. Hij werd gecontacteerd door verschillende werknemers van de openbare diensten die schrik hebben om besmet te worden door het virus, maar ze hebben nog meer schrik om het virus door te geven aan hun familie, hun collega’s en de gebruikers van de openbare diensten.  Brussels volksvertegenwoordiger Youssef Handichi

Verleden week lanceerde de linkse partij een oproep aan vrijwilligers. Youssef Handichi verklaart: "Die solidariteit is gewoon hartverwarmend. Wij kennen allemaal iemand die in de openbare diensten werkt. Dankzij hun inzet blijven we mobiel, blijven we onze post krijgen, worden onze vuilniszakken opgehaald. Het is dan ook een manier om hen te bedanken voor dit fantastische werk.”

Voor de PVDA is het noodzakelijk dat de overheid nu ondernemingen opeist om op een professionele manier en op grote schaal kwaliteitsmaskers te produceren voor iedereen. “We horen dat werkers van de openbare diensten eindelijk maskers beginnen te krijgen, maar we weten niet of die afdoende beschermen. Het postpersoneel krijgt slechts één masker per dag, terwijl zo'n masker maar maximaal 4 uur mag gedragen worden. Vuilnisophalers krijgen linnen maskers die te klein zijn en loskomen. Wanneer gaat de overheid eindelijk al degenen correct beschermen die op dit moment de samenleving doen draaien?” vraagt het Brusselse parlementslid zich af. De PVDA steunt dan ook de vakbondsorganisaties in hun dagelijkse inspanningen om de werknemers correct te beschermen.

De PVDA preciseert dat de vrijwilligers die de maskers maken de handleiding en de aanbevelingen van de FOD volksgezondheid volgen. Alle maskers werden gesteriliseerd vooraleer ze afgegeven werden aan het spoorwegpersoneel. Die krijgen ook de correcte hygiënische aanbevelingen voor het dragen van een stoffen masker. De PVDA nodigt iedereen uit die kan naaien en wil helpen om de materiaalkits voor te maken en te verspreiden.