Skip to content

De Brusselse kilometertaks : een asociaal en ondoeltreffend voorstel

De Brusselse kilometertaks : een asociaal en ondoeltreffend voorstel

Deze donderdag 3 december 2020 stelt de Brusselse regering haar nieuwe kilometerheffing voor, de SmartMove.

Iedereen is het erover eens dat er een oplossing moet worden gevonden voor de verkeersopstoppingen die Brussel verstikken. Voor de PVDA ligt die niet in nieuwe oneerlijke en asociale belastingen zoals de kilometerheffing die de werknemers doen betalen. Er is efficiënter en goedkoper openbaar vervoer nodig.

De PS-Ecolo-Défi-meerderheid kiest voor een kilometerheffing die de werknemers zeer duur zullen doen betalen terwijl hen geen goed alternatief wordt geboden. De kilometerheffing is op de lange termijn niet erg doeltreffend om het autoverkeer in de stad te verminderen. En in tegenstelling tot wat sommigen ons willen doen geloven, is de kilometerheffing ook niet de magische oplossing voor een beter milieu.

DE KILOMETERHEFFING ZAL ONS NOG EENS 280 MILJOEN EURO MEER KOSTEN

We weten al dat de kilometerheffing de werknemers nog meer zal doen betalen. De nieuwe belasting zal naar verwachting 432 miljoen euro opleveren. De Brusselse regering had beloofd om de eenmalige belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting voor de Brusselaars af te schaffen. Maar die twee belastingen leveren jaarlijks maar 200 miljoen op. Kortom, de kilometerheffing zal de werknemers dus 232 miljoen euro meer laten betalen. Met de huidige vooruitzichten. Een studie van Stratec in opdracht van de overheid berekende scenario's tot één miljard euro per jaar in om "het aantal auto's effectief te verminderen".

EEN SLIMME HEFFING...waardoor kleine auto's niet meer betalen?

De kilometerheffing wordt betaald door iedereen die in Brussel rijdt (Brusselaars en pendelaars). De door de Brusselse regering voorgestelde kilometerheffing zou om 3 redenen "slim" te zijn: Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer je betaalt, hoe meer je rijdt in de spits, hoe meer je betaalt, hoe krachtiger je wagen, hoe meer je betaalt. Hoe werkt het? De heffing bestaat uit twee delen: een dagtarief dat je betaalt voor elke dag dat je rijdt, plus een bedrag per kilometer. Als je na 19 uur of voor 7 uur rijdt, betaal je niets. Maar zodra je overdag rijdt, betaal je.

Voorbeeld: 10 km rijden in de spits met een 8 PK auto kost 2,50 euro per dag = 0,5 euro vast tarief + 10 x 0,20 €/km. Of 440 euro per jaar, als we 220 werkdagen berekenen.

HOE MEER KILOMETERS JE RIJDT, HOE MEER JE BETAALT?

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gaat ervan uit dat de bestuurder voor zijn slecht gedrag straffen hem tot een gedragsverandering zal bewegen. Veel werknemers hebben momenteel echter geen goed alternatief om het zonder voertuig te stellen. En wat vooral ontbreekt is een openbaar vervoersaanbod in de directe omgeving van Brussel.

Factcheck: Nadia zal 976 euro per jaar betalen, in plaats van 96 euro per jaar.
Nadia, een verpleegster, werd gedwongen Brussel te verlaten wegens onbetaalbare huurprijzen. Ze woont in Wemmel en heeft geen alternatief om naar het ziekenhuis te gaan dan haar kleine auto te gebruiken. Ze legt dagelijks 20 km af. Zij zal meer dan 976 euro per jaar betalen, in plaats van de 96 euro per jaar die ze nu betaalt [1].

HOE MEER WE IN DE SPITS RIJDEN, HOE MEER WE BETALEN?

CEO's en kaders kunnen hun eigen uren kiezen, maar arbeiders, zelfstandigen en mensen die in de dienstensector werken hebben die luxe niet. En door het gebrek aan plaatsen in kinderdagverblijven en scholen worden duizenden gezinnen gedwongen om de stad te doorkruisen om hun kinderen af te zetten. En ook daarvoor moeten ze in hun buidel tasten.

Factcheck: Je kinderen aan school afzetten zal jaarlijks nog eens 695 euro kosten.
Om zijn twee kinderen af te zetten, rijdt Marc uit Brussel 9 km in de spits 's ochtends en 9 km 's avonds. Hoewel hij een zeer kleine auto heeft met 3 fiscale PK, zal hij jaarlijks 695 euro meer betalen.

 

EEN BELASTING DIE ALLEEN GELDT VOOR PENDELAARS?

De regionalisten richten hun pijlen op de pendelaars als de 'oorzaak' van de mobiliteitsproblemen in Brussel. In de eerste plaats zijn veel van de pendelaars voormalige Brusselaars die Brussel zijn ontvlucht vanwege de huurprijzen. En het zijn niet de pendelaars die verantwoordelijk zijn voor de files, maar het beleid van de afgelopen jaren. De PVDA weigert werknemers uit Brussel tegen werknemers van elders op te zetten. Het zijn de leraren die onze kinderen onderwijzen, de verpleegsters die voor onze gewonden zorgen, de buschauffeurs die ons vervoeren enz. Laten we ons vooral niet vergissen: Deze kilometerheffing zal ook gevolgen hebben voor de werknemers in Brussel. De Brusselaars zullen de inverkeerstellingstaks en de verkeersbelasting niet meer betalen. Maar de kilometerheffing, die betalen ze net als iedereen. En voor sommige mensen in Brussel zal de rekening erg duur zijn.

Factcheck: Meer dan 620 euro meer voor zelfstandigen en technici uit Brussel
Een technicus die een 8 PK stationwagon gebruikt om zijn materiaal te vervoeren en 50 km per dag rijdt, inclusief 20 km in de spits, betaalt tot 620 euro meer met een dagpas.

 

HET OPENBAAR VERVOER UITBOUWEN EN GRATIS PARKEREN AAN DE STATIONS

Om de levenskwaliteit en de luchtkwaliteit voor de burgers te verbeteren, zijn echte publieke en ecologische alternatieven nodig. Studies tonen duidelijk aan dat als er een goed aanbod is van regelmatig en betaalbaar openbaar vervoer, de werknemers hun auto vaker zullen laten staan. De traditionele partijen beloven ons al 30 jaar het GEN, maar over een kilometerheffing zijn ze het in minder dan een jaar eens geworden. Veel pendelaars zouden zich aangetrokken voelen tot de trein als er gratis parkeerplaatsen waren in de buurt van hun vertrekstation.
Ecolo Bruxelles zegt dat het de drukte op onze wegen tijdens de spitsuren wil verlichten. Maar de federale minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) doet precies het tegenovergestelde en wil de treinen duurder maken tijdens de spits!
De mensen die in de spits rijden doen betalen en de mensen die in de spits de trein gebruiken doen betalen. Bij de traditionele partijen hebben we de keuze tussen meer betalen en meer betalen...
Wat nodig is, is een echt investeringsplan in het openbaar vervoer, zoals bepleit door de PVDA

 

Bereken hier wat de kilometerheffing u zal kosten

[1] tarieven berekend met afschrijving over 5 jaar van de belasting op inverkeerstelling en met 220 dagen autoverkeer