Wereldbeker voetbal: Close moet met het verenigingsleven en winkeliers een preventieplan opstellen om voor een feest zonder problemen te zorgen

"De incidenten van afgelopen zondag zijn onaanvaardbaar. Een handvol mensen heeft een hele wijk lamgelegd en de echte supporters verhinderd om in stijl feest te vieren. Close moet serieus nagaan hoe dit vooraf is georganiseerd om herhaling te voorkomen", reageert Bruno Bauwens, PVDA-gemeenteraadslid van stad Brussel. "De strategie van de burgemeester op zondag was duidelijk: "zijn" stad, zijn winkel- en toeristengebied beschermen, en al de rest voor rekening van de Lemonnierlaan. Wij willen ook dat de bewoners en handelaren van de Lemonnierlaan waardig kunnen genieten."

"Je kan nooit 100% garanderen dat er bij dit soort evenementen geen incident zal plaatsvinden. Maar je kan wel de nodige voorzieningen treffen om de risico's te beperken. In de eerste plaats is het essentieel dat de plaatselijke autoriteiten samenwerken met het verenigingsleven en de winkeliers: wat te doen in geval van wangedrag, bewustmaking van de jongeren en preventie vóór de wedstrijd. Dit alles werd niet gedaan voor de wedstrijd van zondag." Het gemeenteraadslid ondersteunt vervolgens de noodzaak van een speciale feestzone. "Of we het nu willen of niet, veel Belgisch-Marokkaanse fans zullen terecht een waarschijnlijke kwalificatie van Marokko willen vieren. In plaats van de dingen spontaan en in wanorde te laten gebeuren, laten we een duidelijk kader scheppen, bijvoorbeeld op de Lemonnierlaan en daarbij ook het Anneessensplein. Laten we een parkeerverbod vragen om de ruimte vrij te maken en mogelijke incidenten te voorkomen".

en slotte pleit de PVDA voor een snel en gericht optreden van de politie om eventuele onruststokers af te voeren, zoals dat ook gebeurt met hooligans tijdens wedstrijden. "10 mensen meteen afvoeren kan voorkomen dat er even later honderd mensen meedoen."