Waterfactuur: PVDA dient een ordonnantie in om de laatste prijsverhogingen te schrappen

De vorige Brusselse meerderheid had de beslissing genomen om gezinnen die geen individuele watermeter hebben geen sociaal tarief toe te kennen. Gevolg: De waterprijs zou stijgen met meer dan 20% voor 2 op 3 gezinnen in Brussel. Ondertussen heeft de regering gevraagd aan Vivaqua om deze prijsstijging te schorsen. Maar PVDA wil dit mechanisme tot prijsstijging definitief schorsen omdat ze antisociaal en discriminerend is. Daarom dient de linkse partij een ordonnantie in.

Françoise De Smedt, PVDA-Fractievoorzitter in het Brussels parlement: ‘We moeten verder gaan dan de tijdelijke opschorting van de stijging van de waterfactuur die minister Maron vraagt. Daarom willen wij dat deze maatregel definitief wordt afgeschaft. Vandaar de ordonnantie die we hebben ingediend.’

PVDA had in het verleden al kritiek gegeven op deze maatregel. Françoise De Smedt: ‘Met de regeling van de vorige regering zou de factuur op jaarbasis 100 tot 125 euro duurder worden per jaar voor twee derde van de Brusselse gezinnen. Dat is onaanvaardbaar. Deze maatregel is antisociaal en discriminerend, want ze is enkel van toepassing op de gezinnen die geen individuele watermeter hebben, dus vaak mensen die in grote woonblokken wonen waaronder de sociale woonblokken.’

Voor Françoise De Smedt wordt het recht op toegang tot water onder druk gezet in het Brussels Gewest: ‘De regering heeft zichzelf de macht ontnomen om de waterprijs te bepalen want die heeft ze zelf in handen gegeven van Brugel. Het eerste wat Brugel toen heeft gedaan is de prijs van de waterfactuur met 2,20% laten stijgen voor de Brusselse gezinnen. Ook heeft Vivaqua het voordeeltarief voor gescheiden ouders afgeschaft. En nu zou er weer een prijsstijging in de maak zijn… Deze stijging is nogmaals het bewijs dat we de bepaling van de waterfactuur in politieke handen moet blijven zoals we vragen met PVDA. Onze ordonnantie gaat in die richting, spijtig genoeg moeten we vaststellen dat de bespreking van onze ordonnantie nog steeds niet besproken werd.’