"Discriminerend en illegaal": PVDA dient een ontwerpresolutie in bij Brussels Parlement om het gebruik van scanauto's op te schorten.

De PVDA dient in het Brussels Parlement een resolutie in die de regering oproept om geen scanauto's van het agentschap parking.brussels meer in te zetten. De linkse partij stelt dat het gebruik ervan leidt tot discriminerende praktijken omdat vrijstellingskaarten voor mensen met beperkte mobiliteit niet worden herkend. "Mensen met een handicap en een vrijstellingskaart worden onterecht aangepakt, onnodige boetes stapelen zich op. Dit is onaanvaardbaar", zegt Brussels PVDA-volksvertegenwoordiger Youssef Handichi.

Sinds april 2020 controleren scanauto's van het agentschap parking.brussels of geparkeerde auto's het juiste tarief voor hun parkeerplaats hebben betaald. Ze scannen daarvoor de nummerplaat. Het gebruik van deze scantechnologie door het Brusselse parkeeragentschap zorgt al enige tijd voor problemen: "De scanauto's herkennen de kaarten van mensen met beperkte mobiliteit niet, wat leidt tot onnodige en illegale boetes", legt Youssef Handichi uit.

"In mei werd parking.brussels wegens deze boetes veroordeeld wegens discriminatie van personen met beperkte mobiliteit", aldus de PVDA-volksvertegenwoordiger. Hij voegt eraan toe: "Het is nu al acht maanden geleden, er is nog steeds geen oplossing in zicht en de problemen zijn er nog steeds. Het gebruik van scanauto's moet worden opgeschort tot dat is opgelost." "We hebben in het Brussels Parlement een resolutie ingediend om het gebruik van scanauto's op te schorten tot het probleem is opgelost," vervolgde hij.

Niet alleen kaarten voor mensen met beperkte mobiliteit worden niet herkend door scanauto's: "De vrijstellingskaarten voor gezondheidswerkers worden ook niet herkend, wat ook leidt tot onterechte boetes", zegt Youssef Handichi, en hij besluit: "Mensen kunnen deze boetes aanvechten of terugbetaald krijgen, maar dat kost tijd en onnodige energie. En dat is nog altijd discriminerend, want niet iedereen kan zich zo uit de slag trekken."