De Kerstman brengt een minimumpensioen van 1500 euro netto onder de kerstboom

Deze zaterdagvoormiddag, schonk de Kerstman op het Muntplein aan alle voorbijgangers een minimumpensioen van 1500 euro netto. Françoise De Smedt, fractieleidster van de PVDA, was erbij met 25 militanten en parlementsleden om de Kerstman te helpen bij die enorme taak: "Onze Belgische pensioenen zijn gemiddeld 1250 euro, één van de laagste van West-Europa. We hebben dus aan véél voorbijgangers minstens 250 euro moeten schenken om een waardig minimumpensioen te garanderen van 1500 euro netto."

De Kerstman, de bekendste gepensionneerde, is gekend voor zijn gulle hand. Françoise De Smedt, legt uit waarom de heilige man gevoelig was voor het armoedeprobleem bij gepensionneerden: "In België zijn gepensionneerden een risicogroep om in de armoede terecht te komen. En dat geldt dubbel voor vrouwen, waarvan de helft niet eens een pensioen heeft van 1000 euro. Een minimumpensioen van 1500 euro netto, voor al diegnene die gans hun leven hebben gewerkt, dat is geen luxe. Het is het minimum om waardig te kunnen leven. Ons burgerwetsvoorstel zal dus voor vele mannen, maar dus vooral vrouwen een stap vooruit zijn van een paar honderden euro's."

De linkse partij wil 250.000 handtekeningen ophalen voor zijn burgerwetsvoorstel dat een minimumpensioen wil garanderen van 1500 euro netto.
"Reeds 120.000 mensen tekenden ons burgerwetsvoorstel. Maar we willen dat gans België het heeft over de noodzaak van dat minimumpensioen van 1500 euro netto. Opdat de federale onderhandelaars het gewoon moeten realiseren. We hebben dan ook alle voorbijgangers die vandaag tekenden, gevraagd om ook één persoon van hun vrienden- of familiekring te doen tekenen. We weten waarover de gesprekken gaan gaan tijdens de feesten," knipoogt de fractieleidster.