Teken de petite

Een gemiddelde huur van € 1100 per maand*: onhoudbaar!

Tussen 2004 en 2020 zijn de huren veel sneller gestegen dan de lonen. Zelfs met twee inkomens in een gezin is fatsoenlijk wonen een onmogelijke opdracht geworden. De meeste huurders in Brussel besteden meer dan de helft van hun inkomen aan huisvesting. In 2020 bedraagt de gemiddelde huur 1100 euro per maand. Dat is misschien betaalbaar voor ministers die 10.000 euro per maand verdienen, maar niet voor de Brusselse werkende bevolking.

Verlaag de huurprijzen

De PVDA wil de huurprijzen beperken via een huurrooster met duidelijke criteria (kwaliteit van de woning, aantal kamers enz.). Dit rooster bestaat al, maar is niet dwingend. De PVDA heeft in het Brusselse parlement een wetsvoorstel ingediend om dat rooster overal te doen toepassen.

Berlijn hanteert maximumhuren en de stad is erin geslaagd om de huurprijzen in 2020 met 10% te verlagen.
Als dit in andere Europese steden mogelijk is, waarom zou we dat dan ook niet in Brussel doen?

Ik steun het voorstel van de PVDA om een bindend huurrooster te eisen om de prijzen in het Brussels Gewest te verlagen.

*Studie door CIB Vlaanderen, de Vlaamse confederatie van de vastgoedsector

173 ondertekenaars, op naar 250!

Velden met een * zijn verplicht.