Respect voor onze ouderen en onze crisishelden: teken tegen ontslagen in woonzorgcentra

In april 2020 hebben velen onder ons elke avond om 20 uur geapplaudisseerd voor het zorgpersoneel. Senior Living Group boekte in 2020 65 miljoen winst². Een jaar later bedreigt hij 28 werknemers in Brussel met ontslag en wil Armonea een heel rusthuis in Molenbeek sluiten en zo 108 werknemers aan de deur zetten. Voor de PVDA moet de Brusselse regering haar verantwoordelijkheid opnemen door op federaal vlak een moratorium op ontslagen te eisen, door snel de personeelsnormen te verhogen en door een openbaar netwerk van woonzorgcentra in Brussel te ontwikkelen.

We vragen de Brusselse regering :

1. De banen van de arbeiders van Home Sebrecht in Molenbeek te garanderen, binnen de groep Armonea of bij openbare instellingen. Als er dan toch ontslagen vallen, moet de onderneming alle Covidsteun terugbetalen die zij ter compensatie van de lege bedden heeft ontvangen.

2. De personeelsnorm snel te verhogen, dat wil zeggen meer personeel per bewoner. De tijd dringt. De tijd dringt voor het onderbezette zorgpersoneel, dat twee coronagolven heeft getrotseerd en uitgeput is. Er moeten dringend nieuwe personeelsnormen komen om het gras voor de voeten weg te maaien van aandeelhouders die werknemers willen ontslaan.

3. Een regionale reconversiecel op te richten om arbeiders te ondersteunen en hun tewerkstelling te garanderen.

4. In Brussel een openbaar, kwalitatief en betaalbaar netwerk van woonzorgcentra uit te bouwen. In Brussel is slechts een derde van de woonzorgcentra openbaar!

3 ondertekenaars, op naar 100!

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar [email protected], of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

• Robert François
    ondertekend 2021-05-11 20:21:49 +0200